پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی شیمی و مواد > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1397
پدیدآورندگان:
پیمان صفرزاده کرمانی [پدیدآور اصلی]، مجتبی قطعی[استاد راهنما]
چکیده: پیل سوختی اکسید جامد یک وسیله الکتروشیمیایی است، که انرژی شیمیایی حاصل از واکنش شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‏کند. آب‏بند های دما بالا نقش به سزایی در عملکرد پیل سوختی اکسید جامد دارند. آب‏بندها، سبب عدم اختلاط سوخت و هوا در پیل سوختی می شوند. یکی از مهمترین و البته پر کاربرد‏ترین مواد به کار برده شده به عنوان آب‏بند پیل سوختی شیشه-سرامیک‏ها هستند. در این تحقیق کامپوزیت‏های شیشه-سرامیکی مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا شیشه پایه آب‏بند که شامل ترکیبات BaO-CaO-Al2O3-SiO2 است، ساخته شد. کامپوزیت‏هایی با ترکیب کلی شیشه-الیاف شیشه و شیشه-میکا در درصد‏های وزنی متفاوت به روش اختلاط در حالت جامد تهیه شد. بررسی میکروساختار و فاز‏های ایجاد شده، توسط میکروسکوپ الکترونی، آزمون پراش اشعه ایکس، خواص مکانیکی آب‏بندهای کامپوزیتی شامل سختی، استحکام فشاری و آزمون نانوفروروندگی، خواص حرارتی آب‏بند توسط روش دیلاتومتری، خواص الکتریکی از جمله مقاومت الکتریکی آب‏بند‏های کامپوزیتی، توسط روش امپدانس الکتروشیمیایی و همچنین عملکرد آب‏بند تحت شرایط پیل سوختی اکسید جامد مورد مطالعه قرار گرفت. جهت اندازه‏گیری میزان نشتی آب‏بند، در دمای بالا سیستمی طراحی و میزان نشتی آب‏بند در دمای بالا اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که آب‏بند‏های کامپوزیتی خواص مکانیکی مطلوبی نسبت به شیشه خالص دارند. همچنین چسب ساخته شده میزان حداقل نشتی و عملکرد مناسبی در پیل سوختی دارد. چقرمگی کامپوزیت شیشه با 30% وزنی الیاف شیشه MPa√m 2.090 است که در مقایسه با شیشه خالص که چقرمگی MPa√m 0.092 را دارا می‏باشد، افزایش قابل توجهی داشته است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#پیل سوختی #آب‏بندی #شیشه- سرامیک #خواص مکانیکی #امپدانس الکتریکی #نشتی

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)