اخبار و رویدادها: راه اندازی دستگاه الكتروفورز عمودی در دانشكده مهندسی كشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود

راه اندازی دستگاه الكتروفورز عمودی در دانشكده مهندسی كشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶- ۱۵:۳۳:۰۹



دستگاه الكتروفورز عمودی سكوئنسینگ ( PAGE) (Sequi-Gen nucleic acid seqeuencing Electrophoresis) در آزمایشگاه باغبانی دانشكده مهندسی كشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، به همت و پیگیری رئیس دانشكده مهندسی كشاورزی این دانشگاه، دستگاه الكتروفورز عمودی (DNA sequencing) كه در ابتدای سال جاری توسط این دانشكده خریداری شده بود پس از تهیه مواد اختصاصی برای نخستین بار توسط دكتر رضایی، دكتر حیدری و دكتر ابراهیمی از گروه باغبانی و بیوتكنولوژی این دانشكده جهت بررسی پروفایل DNA ژنوتیپ های برتر گردو با نشانگر های SSR راه اندازی شد.

الكتروفورز ( Electrophoresis) حركت ذرات باردار در یك مایع تحت میدان الكتریكی است كه به سبب وجود این میدان الكتریكی ماكرومولكول های زیستی باردار (مانند دی‌ان‌ای و پروتئین ها) را می­ توان بر اساس خواص فیزیكی مانند شكل فضایی، وزن مولكولی و بار الكتریكی تفكیك نمود. الكتروفورز برحسب نوع ژل به كار گرفته شده به دو نوع الكتروفورز ژل پلی‌اكریل آمید (PAGE) و الكتروفورز ژل آگارز تقسیم می‌شود. الكتروفورز PAGE یا عمودی دارای قدرت تفكیك بسیار بالائی بوده و برای تفكیك پروتئین‌ها و اسیدهای نوكلئیك به كار گرفته می‌شود.

لازم به ذكر است كلیه دانشجویان ارشد، دكتری و پژوهشگران مراكز تحقیقاتی می توانند با هماهنگی با دانشكده مهندسی كشاورزی این دانشگاه با پرداخت تعرفه خدمات آزمایشگاهی از این امكانات استفاده نمایند.

12345