اخبار و رویدادها: دانشگاه صنعتی شاهرود در حركت به سوی دانشگاه كارآفرین

دانشگاه صنعتی شاهرود در حركت به سوی دانشگاه كارآفرین
سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶- ۱۳:۰۷:۰۱



رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: با درک ضرورت توسعه کارآفرینی با تشکیل ۱۸ كارگروه تخصصی، اتاق فكر و زیر ساخت های لازم، حركت به سوی دانشگاه كارآفرین را آغاز کرده ایم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دكتر محمد مهدی فاتح رئیس دانشگاه روز دوشنبه 19تیر ماه جاری در نشست خبری با محوریت حركت به سوی دانشگاه كارآفرین كه در تالار  كوثر برگزار شد، بیان كرد: یك دانشگاه كار آفرین از ایده های جدید استقبال می كند کار آفرینی را آموزش می دهد و با آموزش مهارت های تخصصی و شغلی، دانش آموختگان کارآفرین به جامعه تقدیم می کند. وی اضافه نمود که آموزش و پژوهش تقاضا محور به تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه می انجامد. 

تربیت دانشجویان کارآفرین و تولید شغل های جدید توسط دانشگاه کارآفرین

وی در ابتدای این نشست به معرفی مختصری از دانشگاه پرداخت و گفت: با ظرفیت های مطلوبی كه در دانشگاه ها وجود دارد كافی است از مرحله پژوهش محور عبور کرده و وارد فضای كار آفرینی شویم. با كارآفرین شدن دانشگاه ها ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تقویت شده و درآمد دانشگاه ها افزایش خواهد یافت. وی گفت که دانشگاه کارآفرین با تربیت دانشجویان کارآفرین و تولید شغل های جدید به کاهش بیکاری کمک می کند.

دكتر فاتح با اشاره به عدم استخدام نیروی جدید توسط دولت، پذیرش بیش از حد دانشجو بدون توجه به نیاز بازار كار، فقدان مهارت و آموزش متناسب با كار، وجود شغل‌های خالی به خاطر میل به پشت میزنشینی، فرهنگ مدرك‌ گرایی به جای فرهنگ كار و مهارت‌ آموزی و نیاز به میانگین ۳۵۰ میلیون تومان برای ایجاد هر شغل به ذکر برخی دلایل بیكاری دانش آموختگان در كشور پرداخت. دکتر فاتح اذعان نمود:  دانشگاه های آموزش محور و پژوهش محور نقشی در ایجاد اشتغال ندارند و با توجه به ارتباط محدود آنها با بازار و همچنین توسعه بی رویه دانشگاه ها در گذشته و عدم سرمایه گذاری لازم، بیكاری دانش آموختگان در سطح كشور افزایش یافته است.

تصویب برنامه اشتغال فراگیر در ستاد اقتصاد مقاومتی

 وی گفت که برنامه اشتغال فراگیر در ستاد اقتصاد مقاومتی به منظور کاهش بیکاری  تصویب شده است . دکتر فاتح ادامه داد با توجه به وظایفی که برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرای برنامه اشتغال فراگیر تعیین شده است بیش از پیش لازم است برای کارآفرین شدن دانشگاه ها همت گماریم.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینكه زیرساخت تشكیلاتی ویژه کارآفرینی را در دانشگاه ایجاد کرده ایم، اذعان داشت: با بررسی و مطالعه نگاه افراد در کارگروه های تخصصی و اتاق فكر به توسعه کارآفرینی در دانشگاه می پردازیم.

توسعه تشکیلات کارآفرینی در دانشگاه صنعتی شاهرود

دکتر فاتح  گفت با اقدام به تشکیل کارگروه های تخصصی واتاق فکر فناوری و کارآفرینی، کمیته کارآفرینی، اداره کارآفرینی، مرکز آموزش های آزاد، استقرار شتاب دهنده ها، شرکت سهامی خاص،  دفتر انتقال فناوری، مرکز رشد، شرکت های نوپا و دانش بنیان و انجمن دانش آموختگان عملا تشکیلات کارآفرینی را توسعه داده و خواهیم داد. 

همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود و شتاب دهنده اکسل

دكتر فاتح در ادامه  گفت که با هدف  آشنایی دانشجویان با فضای كسب و كار و ایجاد مشاغل جدید از شتاب دهنده ها دعوت خواهیم کرد و بزودی با توجه به تفاهم نامه با شتاب دهنده اکسل از همکاری آن شرکت برخوردار خواهیم شد.  وی ابراز داشت با راه اندازی شرکت های نوپا «استارت آپ»  توسط شتاب دهنده ها، دانشجویان ایده های خود را مطرح و با آموزش کارآفرینی و رشد شرکتهای نوپا، مسیر از ایده تا بازار طی می شود. وی ادامه داد که در حال حاضر ۱۲ شركت فناور در مرکز رشد دانشگاه مستقر کرده ایم و مرکز رشد دانشگاه را نیز تقویت خواهیم کرد. ایشان ادامه داد که با آموزش مهارت های شغلی و دوره های تخصصی، آموزش و ترویج  کارآفرینی، تقویت کارآموزی و کارورزی، توسعه قراردادهای تحقیقاتی، افزایش ارایه خدمات مشاوره، مهندسی و آزمایشگاهی، فروش و انتقال فناوری عملا بسوی دانشگاه کارآفرین حرکت خواهیم کرد.

اهمیت ایجاد دانشگاه كارآفرین با توجه به نرخ بیكاری در كشور

وی با نقل از دکتر جهانگیری که نرخ بیكاری ۱۲ درصد است ولی نرخ بیکاری دانش آموخته ها بیش از ۲۵ درصد  است،  این در حالی است که  ۳.۵ میلیون بیكار و ۴.۵ میلیون دانشجو داریم و بنا بر آمار رسمی سالی ۹۰۰ هزار دانش آموخته وارد جامعه می شود، لذا این مهم می طلبد تا دانشگاه ها كارآفرین شوند.

دكتر فاتح در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینكه چقدر آموزش و فرهنگ كارآفرینی در خانواده ها نهادینه شده است، تصریح كرد: كودك از بدو تولد در حال یادگیری است كه باید گفت آموزش كارآفرینی از دامن مادر آغاز می شود و در فضای خانواده فرزند كارآفرین خلاق تربیت می شود اما در آموزش و پرورش خبری از کارآفرینی نیست.

دانشگاه های کارآفرین تحولی بزرگ در توسعه اشتغال

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: یك ظرفیت ارزشمند به نام دانشگاه وجود دارد كه اگر چرخ كارآفرینی دانشگاه به گردش درآید تحول بزرگی در توسعه اشتغال ایجاد می شود. دكتر فاتح با بیان اینكه دانشگاه ها درگذر رشد از آموزش محوری به پژوهش محوری و سپس کارآفرینی قرار دارند گفت با تكیه بر سرمایه های خود و اندوخته های بشری با ترسیم نقشه راه و تدوین برنامه عملیاتی،  باید به سوی دانشگاه كار آفرین حرکت کنیم.

 

در ادامه این نشست خبری خبرنگاران به بحث و تبادل نظر با رئیس دانشگاه در خصوص حركت به سوی دانشگاه كارآفرین پرداختند.

12345