اخبار و رویدادها: شرایط بازگشت به قبل از برجام برای ایران فراهم است.

شرایط بازگشت به قبل از برجام برای ایران فراهم است.
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵- ۱۶:۰۹:۱۷

شرایط بازگشت به قبل از برجام برای ایران فراهم است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شرایط بازگشت به قبل از برجام برای ایران فراهم است گفت: فعالیت های سازمان انرژی اتمی به دولت ها وابسته نیست بلکه متعلق به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی روز شنبه 20 آذر ماه جاری، در آیین افتتاح سی و ششمین نمایشگاه دستاوردهای هسته ای کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه باید باور داشته باشیم که آمریکا ابرقدرت و تصمیم گیرنده برای سایر کشورها نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران با بصیرت و دشمن شناسی راه خود را تا امروز ادامه داده و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی نیز نمادی از اقتدار، عزت و اعتماد به نفس است که پویایی و نشاط آن تا رسیدن به قله های علم و دانش با تعامل دانشگاه و صنعت هسته ای ادامه پیدا خواهد کرد.

 

 

شرایط بازگشت به قبل از برجام برای ایران فراهم است

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی از بدو مذاکرات تدابیر و استراتژی خاصی را در مسیر پیش رو ترسیم کرده و پیگیری می کند اظهار کرد: این سازمان به طور کامل آمادگی شرایط برگشت پذیری به قبل از برجام را دارد و در صورت بد عهدی طرف مقابل بسته های فنی خود را عملی خواهد کرد.

عضو کارگروه برجام با بیان اینکه فعالیت های سازمان انرژی اتمی به دولت ها وابسته نیست بلکه متعلق به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است افزود: این سازمان مجری دستورات و تصمیمات نظام جمهوری اسلامی است و اگر تصمیم کلی نظام برگشت پذیری به قبل از برجام باشد ملزومات لازم را فراهم کرده و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

زارعان با اشاره به تولید آب سنگین در مجتمع اراک بیان کرد: بین راکتور اراک و تولید آب سنگین باید تفاوت قائل شویم که این دو مجتمع جدا از یکدیگر است که یک قسمت راکتور آی آر- چهل در حال باز طراحی و مدرنیزه کردن است و قسمت دیگر تولید آب سنگین برای مصارف در راکتورهای تحقیقاتی است.

سالانه 20 تن آب سنگین در مجتمع اراک تولید می شود.

وی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه 20 تن آب سنگین در مجتمع اراک تصریح کرد: آب سنگین تولید شده در مجتمع اراک با خلوص 95 درصد تولید می شود که مواد اولیه آن از درون زمین گرفته شده و بهترین دانشگاه های دنیا نیز خلوص آن را تایید کرده اند.

نایب رئیس مرکز ملی لیزر ایران هدف از تولید آب سنگین در مجتمع اراک را تجاری سازی و انحصار شکنی در بازارهای بین المللی عنوان کرد و افزود: اولین محموله آب سنگین کشور ما به خارج از کشور صادر شد و آمریکا اولین مشتری بود که 28 تن از محموله آب سنگین تولید شده در مجتمع اراک را خریداری کرد که از طریق کشور عمان انتقال داده شد و به دلیل عدم اعتماد به طرف آمریکایی قبل از ارسال محموله پول آن دریافت شده بود.

زارعان ادامه داد: روسیه دومین کشوری بود که با خرید 32 تن از آب سنگین اراک نیازمندی های خود در سال 2017 را با آب سنگین تولید شده در جمهوری اسلامی ایران تامین کرد و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز خواستار خرید هستند.

وی تصریح کرد: تا چندسال گذشته آمریکا و نظام سلطه بر غنی سازی 20 درصد ایران باور نداشت و اعلام کرده بود آب سنگین تولیدی ایران خالص نیست در حالی که امروز اولین مشتری آب سنگین ایران خود آمریکایی ها بودند

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی اذعان کرد: جوانان و دانشمندان این مروز و بوم با توکل بر خدا و همدلی به غنی سازی 20 درصد رسیده و نماد افتخار در دنیا شدند و ثابت کردند امروز جمهوری اسلامی ایران در غنی سازی به هر غنایی که بخواهد می رسد.

"نمی توانیم" در سازمان انرژی اتمی مفهومی ندارد.

زارعان تاکید کرد: امروز کلمه نمی توانیم در سازمان انرژی اتمی و شرکت های وابسته مفهومی ندارد و این به حلقه ارتباطی دانشگاه با صنعت بر می گردد که با سازماندهی و ارتباط بهتر کارهای ارزشمند تری می توانیم ارائه دهیم.

وی در ادامه صحبت های خود هدف از برپایی نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور را شناسایی پتانسیل های موجود در دانشگاه ها و ایجاد کارگروه برای ارتباط بیشتر دانشجویان و اساتید با صنعت به جهت رفع وابستگی از بیگانگان عنوان کرد.

دانش هسته ای به عنوان یک انرژی مادر در کشور ما بومی سازی شد.

عضو کارگروه برجام با بیان اینکه دانش هسته ای به عنوان یک انرژی مادر در کشور ما بومی سازی شد و شکل گرفت اظهار کرد: سایر صنایع نیز باید خود را با استانداردهای دانش هسته ای تطبیق دهند تا به قله های نهایی تولید علم و دانش و بهره برداری برسیم و تا رسیدن به این قله ها دشمنی دشمنان ادامه دارد.

زارعان تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای مسلمان از نظر تولید علم و صنعت کارهای موثر و شاخصی را انجام داده و در رتبه اول قرار گرفته است که این کافی نیست و باید در جهان بدرخشیم و پرچم پرافتخار کشورمان را به اهتزاز درآوریم.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص عدم تعطیلی مجتمع آب سنگین اراک و رعایت خطوط قرمز نظام از سوی تیم مذاکره کننده گفت: راکتور آب سنگین اراک نه تنها تعطیل نشد بلکه نسبت به قبل پیشرفت هایی نیز داشت که اگر در قبل تنها توان تولید هشت و نیم کیلوگرم پلوتونیوم در سال داشت امروز با تولید یک و نیم کیلوگرم پلوتونیوم، ضمن حفظ تولید آب سنگین تولید داروها برای 20 سال آینده نیز پیش بینی شده است.

IMG_0159

IMG_0181

IMG_0179

 


کلمات کلیدی: #سی و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور
12345