اخبار و رویدادها: اصلاح الگوی مصرف آب دانشگاه گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

اصلاح الگوی مصرف آب دانشگاه گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵- ۱۶:۵۶:۳۵

اصلاح الگوی مصرف آب دانشگاه گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه ویژه به برنامه ششم توسعه و تاثیر گذاری ویژه این حوزه در اقتصاد کشور، اصلاح الگوی مصرف آب را از ابتدای سال 95 در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دکتر مولایی معاون اداری و مالی دانشگاه بیان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار، حفظ منابع زیست محیطی برای آیندگان، تحقق اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی و همچنین ماده 190 قانون برنامه پنج ساله پنجم دانشگاه از ابتدای سال 1395 و با توجه به تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اهمیت مدیریت سبز در تمامی دانشگاه ها و الزام تشکیل شورای راهبری این مهم را اجرایی نمود.

دکتر مولایی با توجه به محدودیت آب در سطح کشور و بالاخص شهرستان شاهرود، یکی از محورهای مدیریت سبز را بهینه سازی در مصرف آب عنوان کرد و گفت: دانشگاه صنعتی شاهرود، با بررسی های دوره ای تجهیزات لوله کشی جهت جلوگیری از نشتی، نصب تنظیم کننده های جریان، آبیاری در صبح زود یا دیر هنگام شب، تعمیر و بهسازی شبکه های فرسوده و قدیمی آب، جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شرب و استفاده از آبیاری قطره ای، کاشت گیاهان با مصرف آب کم و نظارت های فنی موفق به کاهش هزینه آب مصرفی به یک سوم هزینه سال قبلی گردید.

وی ضمن تقدیر از تلاش های اعضای شورای فنی دانشگاه و در سطح عملیاتی مهندس صادقی مدیریت فنی و طرح های عمرانی و همچنین همکاری های مدیریت امور اداری آقای دکتر غیاثی، از مهندس نادمی مسئول اداره تعمیر و نگهداری دانشگاه که با پیگیری های بی وقفه سبب کاهش 50 درصدی مصرف آب گردیدند قدر دانی نمود.

روابط عمومی دانشگاه نظر به اینکه مهندس نادمی به عنوان مسئول اداره تعمیر و نگهداری مستقیما عملیات فنی کار را انجام داده است بر آن شد تا با ایشان گفتگویی داشته باشد.

طی این گفتگو مهندس نادمی مسئول اداره تعمیر و نگهداری دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های مسئولین دانشگاه مشکل آب شرب بوده است، گفت: با توجه به مصرف بی رویه آب در دانشگاه از ابتدای سال 95 در جلسات متعدد به دنبال سامان دهی مصرف آب بوده ایم و در گام اول با ساماندهی مصرف آب قسمت های مختلف دانشگاه و همچنین نصب کنتور مصرف غیر معقول مدیریت گردید.

مهندس نادمی با توجه به گستردگی فضای سبز دانشگاه به بازبینی و توسعه شبکه آبیاری قطره ای و مصرف حداکثری آب چاه در آبیاری فضای سبز اشاره کرد و گفت: طی طرح های ارائه شده بازیافت آب مصرفی دانشگاه در دست اقدام است.

مسئول اداره تعمیر و نگهداری دانشگاه ضمن اشاره به اعلام وضعیت بحرانی مصرف آب شرب در پردیس مرکزی دانشگاه از ابتدای سال جاری و پیگیریهای ریاست دانشگاه و معاون اداری و مالی در خصوص کنترل مصرف آب شرب و پیرو مصوبات جلسه کنترل مصرف آب و همچنین ارایه راهکارها در دفتر ریاست دانشگاه عنوان نمود: این طرح از انتقال منبع 60 هزار لیتری بسطام به دانشگاه و لوله کشی با لوله 4 اینچ پلی اتیلن مستقل از محل منبع های ذخیره آب آغاز گردید و مرحله به مرحله توسعه یافت.

مهندس نادمی با بیان اینکه تقریبا" حدود 3000متر لوله کشی، نصب شیر، ساخت منهول انجام شده است، عنوان کرد: مصرف 24 ساعته آب دانشگاه در بازه مشابه تابستان سال قبل حدود 850 تا 900 متر مکعب بوده، که با انجام این کار به حدود 450 تا 500 متر مکعب رسید و افزون بر آن مشکل افت فشار آب در ساختمانها و ضرورت استفاده از منبع هوایی نیز به حداقل کاهش یافت. در این راستا به منظور کنترل مصرف و جلو گیری از هدر رفت آب برای تمامی ساختمانها کنتور و شیر فلکه مناسب نصب و تعداد زیادی شیر فلکه تعمیر و بعد از آن کنترل شبکه آب رسانی در دو مرحله جهت اطمینان از سلامت شبکه حاصل گردید.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تمامی مصارف آب در هر 24 ساعت ثبت می گردد خاطر نشان کرد: تهیه نقشه مساحت کلیه فضاهای سبز پردیس مرکزی با گونه گیاهی موجود و مصرف آب هر باغچه و همچنین کل آب مصرفی در حال تهیه می باشد.

 

12345