اخبار و رویدادها: دکترفاتح درجمع خبرنگاران:مهارت آموزی زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت است

دکترفاتح درجمع خبرنگاران:مهارت آموزی زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت است
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳- ۲۳:۲۰:۴۸

دکترفاتح درجمع خبرنگاران:مهارت آموزی زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت است

سرپرست دانشگاه شاهرود پیش ازظهر امروز یکشنبه 31 فروردین ماه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان شاهرود گفت: رسانه‌ها آیینه تمام نمای یک کشورند

سرپرست دانشگاه شاهرود پیش از ظهر امروز یکشنبه 31 فروردین ماه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان شاهرود گفت: رسانه‌ها آیینه تمام نمای یک کشورند و با نقد منصفانه کارهای انجام شده می توانند سازمان را به نقطه اوجی که در افق پیش روی آن قرار دارد رسانده و از خطا باز دارند.

دکتر محمد مهدی فاتح ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)و روز زن،  با اشاره به نحوه برخورد پیامبر با حضرت فاطمه (س) اذعان داشت: نحوه برخورد آن حضرت با دختر خود نشانگر جایگاه والایی است که برای ایشان قائل بودند و می بینیم که چگونه حضرت فاطمه (س) با تربیت صحیح، فرزندانی آینده ساز و تاریخ ساز تقدیم اسلام کرده است.

سرپرست دانشگاه شاهرود با اشاره به اینکه یک ملت را مادران آن می سازند، اظهار داشت: پیشرفت هر کشور به بلندای مادران آن کشور است.

دکتر فاتح در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک پیشاپیش روز معلم، ضمن تقدیر از معلمان و استادان درباره آنان گفت: هر چه این مجموعه محترم شمرده شود، شاهد رشد ملت در آینده خواهیم بود. وی احترام به جایگاه معلمان و استادان و توجه ویژه به این قشر را راهی برای ارتقاء و حل مشکلات کشور دانست و تأکید کرد: هرچه منزلت و ارزش اساتید و معلمان بالاتر رود، ارتقای علم و فناوری در جامعه ما بیشتر خواهد شد و مشکلات ما زمانی حل می شود که به این قشر توجه ویژه داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه شاهرود به شور، نشاط و همدلی و یکرنگی ایجاد شده در روزهای اخیر در بین کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهرود اشاره کرد و نظر خواهی وزیر علوم از مجموعه دانشگاه برای انتصاب سرپرست دانشگاه را یک تحول در وزارت علوم و شروعی خوب برای توجه به آراء عمومی دانست.

وی با اشاره به ارائه برنامه راهبردی پیشنهادی خود جهت توسعه همه جانبه دانشگاه و اینکه 40 روز است که سرپرستی دانشگاه شاهرود را به عهده گرفته است، افزود: ابتکار وزیر علوم در انتخاب سرپرست جدید دانشگاه با اتکای به خرد جمعی که از سیاست های دولت تدبیر و امید بود و استفاده از نظرات اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان در این امر ستودنی است و در این راستا شاهد تحولات چشمگیری در وزارت علوم در تصمیم گیری های آینده خواهیم بود.

دکتر محمد مهدی فاتح گفت: بر اساس سیاست های دولت، خرد جمعی به عنوان محور سیاست های آتی و فعالیت ها قرار دارد و از رهگذر توجه به نظر کارشناسان و شوراهای تخصصی، خردمندان و اندیشمندان، می توان به خوبی تصمیم سازی کرد.

 

 

وی با توجه به اینکه در سالهای گذشته آموزش عالی کشور توسعه بسیار چشمگیری داشته است فضا را فضای مناسب و مغتنمی دانست و گفت: با توجه به امکانات و سرمایه ها و محدودیت هایی که در پیش روی ماست، توسعه کمی باید به توسعه کمی و کیفی تبدیل گردد و رشته های موجود، تقاضا محور و مورد نیاز جامعه باشد، وی همچنین به اهمیت پژوهش های جهت دار و پژوهش هایی که مرزهای علم و دانش را گسترش دهد و به معضلات کشور توجه کند، تاکید کرد.

دکتر فاتح بیان داشت: زنگ خطر در کشور از جایی به صدا در آمد که در کشور شاهد تعداد زیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستیم یا اینکه وقتی کشور مورد تحریم قرار می گیرد فشار زیادی به کشور و ملت تحمیل می شود که به جهت حل این مسائل و مسائلی از این قبیل باید در نظام آموزش عالی کشور بازنگری شده و اصلاحاتی انجام شود.

وی با توجه به جایگاه و رتبه بسیار خوب کشور به لحاظ تولید علم به اهمیت حفظ و ارتقاء این رتبه تاکید کرد و گفت: باید علم به فناوری و ثروت تبدیل گردد تا از این رهگذر دانشجویان مشغول به کار و فعالیت شوند.

سرپرست دانشگاه شاهرود برای مبارزه با تحریم گفت: طبق فرمایش بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تحریم ها باید نگاه ها به سمت دانشگاه باشد و دانشگاه متحول شود و محصولات دانشگاه تجاری سازی گردد که خوشبختانه برنامه ی راهبردی دانشگاه در همین راستا می باشد.

وی با تاکید بر اینکه رشته های دانشگاهی باید مورد نیاز جامعه و تقاضا محور باشد اظهار داشت: رشته های دانشگاهی و تحقیقات و پژوهش ها در دانشگاه ها باید جهت دار باشد و پژوهش ها و تحقیقات باید مرزهای علم و دانش را گسترش داده و به حل معضلات کشور توجه داشته باشد.

استاد مهندسی برق دانشگاه شاهرود به سرمایه گذاری در زمینه تبدیل علم به فناوری و ثروت تاکید داشت و گفت: با تبدیل علم به فناوری و ثروت، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان مشغول به کار شده و کارآفرینی رونق گرفته و مشکلات کشور حل خواهد شد.

سرپرست دانشگاه شاهرود با اشاره سخن حضرت امام خمینی(ره) در رابطه با اینکه اگر دانشگاه متحول شود کشور متحول خواهد شد گفت: دیده شدن دانشگاه در عرصه جامعه و تجاری سازی علم و محصولات دانشگاهی نیز از تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری است.

وی تشکیل و توسعه شرکت های دانش بنیان را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: هدف شرکت‌‌های دانش بنیان تبدیل علم به ثروت است و در راستای این امر از سالهای قبل نهادهای خوبی از جمله پارک های علم و فناوری با ماموریت تبدیل علم به فناوری و ثروت راه اندازی شده است تا فارغ التحصیلان دانشگاهی در پارک های علم و فناوری ایده های اولیه را به ایده های کاربردی تبدیل کنند.

استاد دانشگاه شاهرود اشکال اساسی را در محتوای دروس دانست و اذعان داشت: کسب موفقیت به دوره های تحصیلی قبلی بر می گردد و دروس دانشگاه باید همراه با مهارت آموزی باشد و  محتوای دروس تغییر کند و همچنین پروژه ها و پایان نامه ها و کارهای عملی جدی گرفته شود تا از این رهگذر کارشناس های ماهری تربیت شود و ارتباط صنعت و دانشگاه برقرار گردد.

دکتر محمد مهدی فاتح در ادامه یکی دیگر از چالش های کشور را مسأله مدیریت عنوان کرد و گفت:در مدیریت مسائلی است که اگر مبنای عمل قرار گیرد و قانون در دانشگاه حاکم باشد می توانیم تحولاتی را در همه امور و به طور خاص دانشگاه ها به وجود بیاوریم.وی همچنین به تصمیم سازی بر مبنای خرد جمعی، کار کارشناسی و اهمیت دادن به شوراهای تخصصی و کارشناسان فعال تأکید کرد.

سرپرست دانشگاه با بیان اینکه احساس مسئولیت شرط اصلی کار است گفت: مدیران و نیروهای سفارشی دردسر ساز هستند و اگر نیروها بر اساس شایسته سالاری انتخاب نشوند کشور ضربه خواهد خورد، به همین خاطر باید از تداخل در کار و تصمیمات موردی اجتناب کرد و شرح وظایف و روال ها نوشته و بازنگری شود و در این صورت است که سیستم تغییر مثبتی خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت ابزار پیشرفته در مدیریت، اتوماسیون که باعث تسریع در امور و امر پاسخ گویی می گردد را مهم دانست و به توسعه آن تاکید کرد.

سرپرست دانشگاه شاهرود با اشاره به اینکه دانشگاه یک نهاد فرهنگی است و در این رهگذر مسئولیت بزرگی دارد بیان داشت: نگاه سیاسی و امنیتی به دانشجو مانع رشد می شود و فضا باید در حدی آزاد باشد تا دانشجو بتواند سوال کند، شک کند، و به همین ترتیب روحیه انتقاد پذیری در دانشگاه نهادینه شود.

وی با توجه با قابلیت های جغرافیایی بارز شاهرود گفت: سرمایه گذاری در دانشگاه شاهرود نتیجه خواهد داد و این دانشگاه دارای توانایی های زیادی بوده و هم اکنون دانشگاه شاهرود در آسمان استان می درخشد.

دکتر محمد مهدی فاتح در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پایان با توجه به اینکه دانشگاه یک نهاد فرهنگی است و بر دانشجو تاثیرگذار است کنترل ونظارت اصحاب رسانه را مهم دانست و عنوان کرد: کاری که نقد شود رشد خواهد کرد و این اصل پیشرفت علمی در هر جامعه ای است و اگر غافل شویم باید عرصه رقابت را به رقیب واگذار کنیم و این یک فضای اصولی است.

در پایان نشست خبری سرپرست دانشگاه شاهرود با خبرنگاران، به امید استمرار این جلسات عکس یادگاری گرفته شد.

 

 

12345