اخبار و رویدادها: یک نوع ماشین سه فاز سنکرون در دانشگاه صنعتی شاهرود اختراع شد

یک نوع ماشین سه فاز سنکرون در دانشگاه صنعتی شاهرود اختراع شد
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱- ۰۹:۲۹:۰۶

یک نوع ماشین سه فاز سنکرون در دانشگاه صنعتی شاهرود اختراع شد

ماشین سه فازسنکرون شار محوری مغناطیس دائم با استاتور بدون شیار توسط دکتر احمد دارابی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و رباتیک با همکاری حسن مرادی، حسین آذرفر و احمد قدمیاری اختراع شد.

دکتر دارابی در ارتباط با این اختراع به خبرنگار روابط عمومی گفت: اختراع ماشین های شار محوری آهنربای دائم با نام ماشین های نوع دیسکی به واسطه شکل تخت، ساختار فشرده و چگالی توان بالایی که دارند جایگزین مناسبی برای ماشین های شار شعاعی آهن ربای دائم می باشند. موتورهای FTPM به طور وی‍ژه برای خودروهای الکتریکی ، پمپ ها، فن ها، کنترل شیرها، سانتریفیوژها، ابزارهای ماشینی، ربات ها و تجهیزات صنعتی مناسب می باشند. روتور با قطر بزرگ با گشتاور اینرسی بالا در این ماشین می تواند به عنوان چرخ طیار به کار رود.

وی درباره توانایی های ماشین های FTPM تصریح کرد: این ماشین ها می توانند به عنوان ژنراتورهای کوچک تا متوسط استفاده شوند و نیازی به گیربکس های گران قیمت برای کاربردهای سرعت پایین مانند درایوهای کشنده مکانیکی، ‌بالابرها و ژنراتورهای بادی ایده آل ندارند. همچنین شکل نوع دیسکی منحصر به فرد روتور و استاتور ماشین های FTPM امکان ایجاد طراحی های متنوع را فراهم می سازد.

لازم به ذکر است این اختراع در سازمان ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی به شماره 73320 به ثبت رسیده است.

12345