اخبار و رویدادها: دفاع از رساله دکتری در دانشکده کشاورزی

دفاع از رساله دکتری در دانشکده کشاورزی
یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲- ۰۸:۲۵:۱۶

دفاع از رساله دکتری در دانشکده کشاورزی

حامد رامیار دانشجوی مقطع دکتری دانشجوی رشته زراعت- فیزیولوژی گیاهان زراعی در تاریخ 1402/11/16 تحت راهنمایی دکتر مهدی برادران فیروزآبادی از رساله خود دفاع نمود.

به نام خدا

جلسه دفاع از رساله دکتری حامد رامیار دانشجوی رشته زراعت- فیزیولوژی گیاهان زراعی در تاریخ 1402/11/16، در محل ساختمان آموزشی دانشکده کشاورزی با عنوان:

"نقش محلول پاشی گوگرد و اسیدهای آمینه گلوتامین و سرین بر خصوصیات زراعی و فیزیولوژیک لوبیا سبز تحت تنش سرب"

تحت راهنمایی دکتر مهدی برادران فیروزآبادی برگزار و با درجه عالی ارزشیابی شد.

استادان مشاور؛ دکتر علیرضا سبحانی و دکتر حمیدرضا اصغری، داوران رساله؛ دکتر احمد غلامی و دکتر حیدری به عنوان داور داخلی و دکتر پیردشتی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به عنوان داور خارجی و نماینده تحصیلات تکمیلی؛ دکتر موحدنژاد بودند.

خلاصه پژوهش:

به دلیل فراوانی سرب در خاک و هوای مناطق آلوده و رسوب آن از طریق گرد و غبار و نزولات جوی در سطح زمین و اندامهای گیاهی از جمله برگها و در نتیجه جذب خاکی و برگی توسط گیاه، این فلز می تواند به فرآیندهای مختلف گیاهی به ویژه سیستم فتوسنتزی آسیب برساند و بسیار راحت تر وارد زنجیره غذایی انسان می شود. در این میان گیاهانی که از برگ‌هایشان استفاده می‌شود یا گیاهانی مانند لوبیا سبز که غلاف آن‌ها به صورت تازه مصرف می‌شود، نقش بیشتری در انتقال فلزات سنگین به انسان دارند بنابراین، در این آزمایش از دو اسیدآمینه سرین و گلوتامین و گوگرد به عنوان پیش سازهای مسیر بیوسنتز گلوتاتیون برای یافتن نقش آنها در شرایط تنش سرب در لوبیا سبز استفاده شد. کاربرد اسیدهای آمینه گوگرد، سرین و گلوتامین در گیاه تحت تنش سرب، پیش سازهای سیستم های دفاعی آنزیمی و غیرآنزیمی گیاه را فراهم و تقویت کرد و از این رو توانست با مهار واکنش پذیری گونه های اکسیژن و کاهش یون های سمی، مقاومت گیاه به تنش سرب را افزایش دهد و صفات مختلف گیاه را بهبود بخشد. همچنین آلودگی فلز سرب را در قسمت خوراکی لوبیا سبز کاهش داد.                      

در نهایت نتیجه‌گیری شده است که اثر منفی سطح سرب یک میلی‌مولار در مزرعه و تیمار ترکیبی محلول‌پاشی+خاک‌ مصرف سرب در شرایط گلدانی بیشتر بود و ترکیب تیماری اسیدآمینه سرین+گلوتامین و محلول‌پاشی گوگرد بیشترین اثرات مثبت را در کاهش اثر سرب داشت.                                                

از رساله فوق یک مقاله Q1 تحت عنوان:

Reduction of Lead Toxicity Effects and Enhancing the Glutathione Reservoir in Green beans through Spraying Sulfur and Serine and Glutamine Amino Acids

در سال 2022 در مجله Environmental Science and Pollution Research (ESPR) به چاپ رسید.

براي ایشان آرزوي توفيق روز افزون را داريم.

12345