پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
محمد اسماعیل ظاهری [پدیدآور اصلی]، رامین امینی [استاد راهنما]
چکیده: چکیده
معمولاً دلیل ایجاد تنگنای عرضی در رودخانهها، کاهش هزینههای پل سازی میباشد. در محل تنگنا بررسی تغییرات جریان و به خصوص عمق جریان مهم میباشد چرا که اگر تنگنا بیش از اندازه باشد میتواند سبب انسداد گشته و آب از کانال خارج میگردد. جریان در رودخانه ها و کانال ها بصورت آشفته می باشد و در شبیه سازی آن مدل آشفتگی تأثیر بسزایی در نتایج دارد. در این تحقیق برای مدل سازی جریان از نرمافزار انسیس فلوئنت استفاده شده است. این نرمافزار با استفاده از روش حجم محدود معادلات حاکم بر جریان را حل مینماید و شبیه سازی سطح آزاد با استفاده از روش حجم سیال(vof) می باشد. مدلهای آشفتگی k-Ɛ استاندارد،k-Ɛ RNG ، k-Ɛ محسوس،RSM ،k-ω SST استفاده شدهاند. برای صحت سنجی شبیه سازی از نتایج آزمایشگاهی Aukle (1983) استفاده شده است. هدف از این تحقیق محاسبه عددی جریان با استفاده از مدل های آشفتگی مذکور و مقایسه نتایج آنها با نتایج آزمایشگاهی Aukle می باشد. پروفیل سطح آب در محدوده 0.3 متر قبل از تنگنا تا انتهای تنگنا رسم شده و نتایج شبیه سازی با آزمایشگاهی مقایسه شده است. نتایج نشان می دهند که مدل k-Ɛ RNG به داده های آزمایشگاهی نزدیکتر می باشد.
در آخر نیز پروفیل های سطح جریان، بردارها و کانتورهای سرعت، کانتور فشار، کانتور های تغییرات انرژی جنبشی آشفتگی(k)، کانتور تغییرات نرخ اتلاف انرژی جنبشی آشفتگی(ℇ)، کانتور تغییرات ویسکوزیته آشفتگی در مقاطع مختلف مورد بررسی قرار گرفتند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلیدی : تنگنای عرضی #نرم افزار انسیس فلوئنت #روش حجم سیال(vof) #مدل های آشفتگی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: