پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معماری و شهرسازی > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
راضیه حسامی [پدیدآور اصلی]، الهام سرکرده ئی[استاد راهنما]، محمدرضا ربیعی[استاد راهنما]
چکیده: طراحی فضاهای آموزشی مانند: فرم، رنگ، فضای سبز و... می تواند میل به یادگیری را تقویت یا تضعیف کند. با این حال، بسیاری از مدارس، فاقد استانداردهای طراحی هستند و به صورت یکنواخت و بی روح طراحی شده اند. این پژوهش با هدف پاسخگویی به یک سوال اساسی انجام شده است: آیا رابطه ای بین حس تعلق به مکان با توجه به عوامل کالبدی فضای آموزشی و خلاقیت دانش آموزان وجود دارد؟ پژوهش حاضر به بررسی رابطه عوامل کالبدی فضای آموزشی و تأثیر حس تعلق به مکان بر خلاقیت در دبیرستان دخترانه تیزهوشان فرزانگان شهرستان شاهرود می‌پردازد. با شناسایی معیارهای عوامل کالبدی حس تعلق به مدرسه، پرسشنامه‌ای محقق ساخته طراحی شد که پس از بررسی روایی آن، مورد استفاده قرار گرفت. همچنین برای سنجش پایایی پرسشنامه بر اساس معیار آلفا کرونباخ، یک نمونه اولیه از پرسشنامه در میان دانش آموزان این مدرسه جمع آوری شد و میزان آلفابه‌دست‌آمده برابر 0.936 که نشان‌دهنده پایایی درونی عالی پرسشنامه محقق ساخته است. در مرحله بعد، پرسشنامه حاضر و پرسشنامه خلاقیت تورنس در میان 130 دانش‌آموز توزیع و داده‌ها با نرم‌افزارهایSPS و R (بسته نرم‌افزاری lavaan ) تجزیه و تحلیل شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان‌دهنده تأثیر عوامل کالبدی حس تعلق به مدرسه بر خلاقیت با ضریب 0.447 (%44.7) است که بیانگر رابطه مثبت بین این دو متغیر می‌باشد همچنین، نتایج تحلیل واریانس نیز رابطه معنادار بین عوامل کالبدی حس تعلق و خلاقیت را تأیید می‌کند (p-value<0.05). عوامل مختلف مانند دیده‌پذیری مطلوب (100%)، رضایت از دسترسی و پیچیدگی طراحی فضا (92.6%) و جذابیت مصالح با کارآیی بازشوها (88.9%) نسبت به عوامل دیگر بالاترین تأثیر را بر حس تعلق دارند. خلاقیت نیز به‌عنوان یک متغیر وابسته، با ضریب 0.158 تحت تأثیر حس تعلق قرار می‌گیرد. ابتکار (100%)، بسط (80.8%) و انعطاف‌پذیری (73.7%) نسبت به سیالی، بیشترین تأثیر را بر خلاقیت دارند. بر این اساس، در این پژوهش به بررسی تأثیر عوامل کالبدی و حس تعلق به مکان در خلق خلاقیت دانش‌آموزان دختر دبیرستان تیزهوشان فرزانگان پرداخته شده است. همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهند که طراحی مناسب فضای آموزشی با در نظر گرفتن ویژگی‌های فیزیکی و بصری، از جمله نور، رنگ و چیدمان، می‌تواند حس تعلق به مدرسه و در نتیجه خلاقیت را افزایش دهد. ضروری است که با توجه به این ارتباط، برنامه‌های بهبود طراحی فضای آموزشی در اولویت قرار گیرند تا قابلیت یادگیری و خلاقیت دانش‌آموزان تقویت شود.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#عوامل کالبدی #فضای آموزشی #دانش آموزان دختر #حس تعلق به مکان #خلاقیت
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)