پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > تربیت بدنی و علوم ورزشی > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
علی میقانی [پدیدآور اصلی]، حوریه دهقان پوری[استاد راهنما]، مجتبی رجبی[استاد راهنما]
چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعارض کار-خانواده بر عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان سمنان با نقش میانجی و تعدیلگر استرس شغلی بوده است. روش انجام پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان سمنان به تعداد 300 نفر بود. با توجه به نظریه کلاین و روش نمونهگیری در دسترس 158 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استرس شغلی هاوس و ریزرو (1972)، تعارض خانواده-کار و کار-خانواده نت مهیر و همکاران (1996) و عملکرد شغلی بویل و همکاران (2019) استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه از نظر اساتید و جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای بررسی فرضیات تحقیق از معادلات ساختاری با رویکرد واریانسمحور استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS 24 و Smart-PLS 4.2.8 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تعارض کار-خانواده و تعارض خانواده-کار تاثیر منفی و معناداری بر عملکرد شغلی دارد و همچنین بین استرس شغلی و عملکرد شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. ارتباط بین تعارض خانواده-کار و استرس شغلی نیز رابطه منفی و معناداری میباشد در پایان نیز در ارتباط بین تعارض کار-خانواده و عملکرد شغلی، متغیر استرس شغلی نقش تعدیلگر (منفی) دارد و همچنین در ارتباط بین تعارض خانواده-کار و عملکرد شغلی، متغیر استرس شغلی نقش میانجی (منفی) دارد. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که دوره های آموزشی مناسبی مانند تعادل کار-خانواده، آموزش مهارتهایی مانند مدیریت زمان، مدیریت استرس و غیره برنامه ریزی گردد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#عملکرد وظیفهای #عملکرد زمینهای #تعارض مبتنی بر زمان #استرس محیط فیزیکی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: