اخبار و رویدادها: اقدام دانشگاه در راستای تسریع در روند ثبت اختراع

اقدام دانشگاه در راستای تسریع در روند ثبت اختراع
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶- ۱۳:۳۰:۴۱



دكتر محمود نوروزی مدیر امور فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شاهرود، از قرار گرفتن این مدیریت در لیست دفاتر همكار كانون پتنت ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود به نقل از دكتر محمود نوروزی، مدیریت امور فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه در لیست دفاتر همكار كانون پتنت ایران قرار گرفت. وی با بیان این مطلب افزود: یكی از مهم‌ترین الزامات ورود فناوری ‌های نوین به بازار، اطمینان از حفاظت حقوق مالكیت فكری و اثبات حق مالكیت افراد یا شركت‌های نوآور بر آنهاست. عدم توجه به قوانین مالكیت فكری در بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌تواند خسارات زیادی را از جمله افشا شدن فناوری در بازار هدف، در پی داشته باشد. لذا این اقدام دانشگاه  گامی موثر جهت تسریع روند ثبت اختراع در مجامع بین المللی و كمك به مخترعین از نظر مالی، فنی و استفاده از امكانات و تسهیلات كانون پتنت ایران است كه سبب حفاظت حقوق مالكیت فكری افراد یا شركتهای دانش بنیان مستقر در دانشگاه خواهد شد.

گفتنی است كه: «كانون پتنت ایران» با در نظر گرفتن نیازمندی‌های كشور در زمینه مالكیت فكری، اقدام به استقرار واحدهای فعال در این حوزه، در قالب یك مجموعه متمركز نموده است. این كانون كه از سال ۱۳۸۴ به عنوان واحد مالكیت فكری «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو»، فعالیت خود را آغاز نموده است و از سال ۱۳۹۳، با موافقت «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» در قالب «كانون پتنت ایران»، امور مرتبط با حوزه مالكیت فكری و به ویژه ثبت اختراع را در تمامی حوزه‌های علم و فناوری عهده‌دار شده است. «كانون پتنت ایران» با دنبال نمودن اهدافی از قبیل ارتقای رتبه علمی و فناوری كشور، حفاظت از دارایی‌های فكری فناوران یا شركت‌های نوآور، تولید ثروت از مالكیت فكری و ایجاد بازار اختراعات و كسب درآمد از آن‌ها، هدایت مراكز تحقیقاتی و شركت‌ها به سمت نوآوری قابل ثبت در بازارهای داخلی و خارجی و توسعه منابع انسانی متخصص در حوزه مالكیت فكری اقداماتی از قبیل  ثبت اختراعات در ادارات ثبت اختراع معتبر دنیا (USPTO، EPO)، حمایت 90 درصدی از كل هزینه‌های ثبت اختراع در ادارات ثبت اختراع معتبر دنیا (USPTO، EPO)، ارائه مشاوره فنی و تخصصی در زمینه نگارش متن اختراع (Draft) استاندارد، ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع داخلی ارجاع شده از اداره كل مالكیت صنعتی ایران، حمایت تشویقی 3 میلیون تومانی از مخترعین دارای پتنت خارجی گرنت شده، حمایت 50 درصدی از هزینه‌های ثبت علائم تجاری در داخل كشور برای شركت‌های نانویی دارای تاییدیه نانومقیاس، توانمندسازی كار‌شناسان دفا‌تر مالكیت فكری دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی كشور، برگزاری سمینار‌ها و كارگاه‌های آموزشی مالكیت فكری برای دانشگاه‌ها و شركت‌های دانش‌بنیان، حمایت 80 درصدی از هزینه‌های تحلیل پتنت برای شركت‌های نانویی دارای تاییدیه نانومقیاس و ایجاد بانك اطلاعات اختراعات ثبت‌شده معتبر را به انجام می رساند.

12345