اخبار و رویدادها: اكتشاف عمیق ترین و بزرگترین ذخیره معدنی سنگ آهن ایران و جهان با مشاركت دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود

اكتشاف عمیق ترین و بزرگترین ذخیره معدنی سنگ آهن ایران و جهان با مشاركت دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶- ۰۹:۳۵:۴۶



آنومالی 2 یكی از بزرگترین و عمیق ترین ذخیره معدنی سنگ آهن موجود در جهان با مشاركت دانشجوی دكتری مهندسی اكتشاف معدن دانشگاه صنعتی شاهرود به ثمر نشست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، آنومالی21 یكی از بزرگترین و عمیق ترین ذخیره معدنی سنگ آهن موجود در جهان است كه با مشاركت مهندس حمید باغزندانی دانشجوی دكتری مهندسی اكتشاف معدن این دانشگاه و چند تن دیگر با استفاده از روش ژئوفیزیكی مغناطیس سنجی و بهره مندی از دانش بومی به ثمر نشست.

علم اكتشاف مواد معدنی به ‌صورت یك علم پویا همواره در حال تكوین و تكامل است و با به‌كارگیری فناوری ‌های نو به ‌سوی یافتن روش‌ های نوین و یا پویاتر كردن روشهای اكتشافی شناخته شده گام بر می‌دارد. به همین منظور روابط عمومی دانشگاه طی گفتگویی با دانشجوی دكتری مهندسی اكتشاف معدن این دانشگاه به ضرورت آشنایی با روش ‌های نوین اكتشاف پرداخت. باغزندانی در این گفتگو عدم به‌ كارگیری نیروهای كارآمد، مدیریت با تجربه و آشنا با تكنولوژی‌ های روز در حیطه اكتشاف مواد معدنی را موجب هدر رفتن سرمایه‌های ملی، از دست دادن زمان جهت دستیابی به معادن جدید و در نتیجه سد كردن توسعه اقتصادی در دید كلان عنوان نمود. وی با اشاره به اكتشاف یكی از بزرگترین و عمیق ترین ذخایر موجود در جهان به نام  آنومالی 21 گفت: این اكتشاف با استفاده از روش مغناطیس سنجی و با استفاده از تجربه و دانش بومی در عمق بالغ بر 1500 متر بدون كوچكترین رخنمون از ماده معدنی طی انجام برداشت در سه بازه زمانی و در سه سال به ثمر نشست.

این دانشجوی دكتری، اكتشاف كانسارهای پنهان معدنی را یكی از برنامه‌ های مورد توجه در بسیاری از كشورهای دنیا در حوزه فعالیت‌های معدنی دانست كه هم اكنون در حال اجرا می باشد.

باغزندانی گفت: ذخایر معدنی در نقاط مختلف و بسیار پراكنده قرار گرفته‌ اند و در صورتی كه فناوری‌ های مورد نیاز برای اندازه گیری و برداشت این منابع ارزشمند زیرزمینی وجود داشته باشد امكان بهره ‌برداری و استخراج آنها نیز فراهم خواهد شد. وی یكی از این موارد را كانسارهایی دانست  كه هیچگونه شواهد زمین‌ شناختی از وجود آنها روی زمین دیده نمی‌شود و از آنها به‌عنوان كانسارهای پنهان یاد می گردد.

ایشان نبود شواهد زمین‌ شناختی سطحی این ذخایر را موجب دور ماندن از چشم اكتشاف‌گران و معدنكاران مطرح نمود و افزود: جایگاه كانسارهای پنهان در مناطقی همچون زیردشت‌ها، آبرفت‌ها، خاك‌ها، اعماق دریا و اقیانوس‌ها و یا در سطوح زیرین سنگها است كه اكتشاف آنها به روشهای غیرمستقیم ژئوفیزیك و ژئوشیمی می باشد. با اكتشاف كانسارهای پنهان و استخراج آنها رونق اقتصادی قابل توجهی در بخش معدن به وجود می‌آید و مسیر حركت كشور به سمت توسعه معدنی و صنعتی پیش خواهد رفت، بنابراین كشف چنین كانسارهایی روز به‌ روز در دنیا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

دانشجوی دكتری مهندسی اكتشاف معدن دانشگاه صنعتی شاهرود در خصوص اكتشاف یكی از بزرگترین و عمیق ترین ذخایر موجود در جهان با همكاری دكتر بهنام بابایی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات و مهندس شهرام ادیب مسئول اكتشاف معادن فلزی شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، به چندین دوره بازدید و همچنین مشورت با زمین شناسان مختلف و انجام عملیات اكتشافی در محدوده آنومالی 21  اشاره كرد و گفت: جنس سنگهای محدوده آنومالی 21  از نوع رسوبی با سن مزوزوئیك بوده كه به لحاظ ساختاری به صورت چین خوردگی بزرگ ناودیسی دیده می شود. وی با بیان تشریح و توضیحاتی در خصوص ویژگیهای این ماده معدنی و نیز تخمین عمق آن براساس روش مغناطیس سنجی افزود: قطب منفی آنومالی طبق پیش‌ بینی صورت گرفته در قسمت شمال شرق محدوده و به فاصله 2 كیلومتری از آنومالی مثبت مشاهده شده است، ولی محدوده قطب منفی آنومالی در نقشه برداشت داده های مغناطیسی به صورت كامل ثبت نگردیده است كه می تواند اطلاعات كاملتری را نسبت به شكل و بزرگی و گسترش عمقی آن ارائه نماید.

روابط عمومی دانشگاه این موفقیت را به جامعه معدنی كشور به ویژه مهندس حمیدرضا باغزندانی تبریك می گوید. 

12345