اخبار و رویدادها: اجرای طرح نوآورانه ساخت پهپاد آتش نشان از سوی دانشگاه صنعتی شاهرود

اجرای طرح نوآورانه ساخت پهپاد آتش نشان از سوی دانشگاه صنعتی شاهرود
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶- ۱۰:۲۰:۲۷



طی قرارداد منعقد شده ما بین دانشگاه صنعتی شاهرود و شهرداری كلان شهر مشهد طرح نوآورانه ای با عنوان ساخت "پهپاد آتش نشان با قابلیت حمل شیلنگ آتش نشانی و مداومت پروازی طولانی" برای اولین بار در جهان مورد توجه قرار گرفت.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با دکتر علی خالقی، استادیار دانشكده مكانیك دانشگاه صنعتی شاهرود در باب طرح ساخت پهپاد آتش نشان به گفتگو پرداخت. در این گفتگو خالقی با اشاره به بروز حریق در ساختمان های مرتفع، آبرسانی به طبقات بالا كه به چندین طریق از قبیل سیستم اطفاء ساختمان در داخل، شیلنگ كشی توسط آتش نشانان و یا استفاده از پلت فرم ها و نردبان های آتش نشانی در خارج از ساختمان صورت می گیرد را یكی از مشكلات و چالش های پیش روی آتش نشانان در صحنه عملیات عنوان نمود. وی با توجه به هزینه بسیار بالای خودرو های مذكور، ساخت پهپادی با قابلیت حمل شیلنگ آتش نشانی را از لحاظ اقتصادی و عملیاتی محصولی دانست كه می تواند كمك شایانی به سازمان های آتش نشانی نماید.

عضو هیات علمی این دانشگاه به بیان تلاشهای بسیار گسترده ی محققان، دانشگاهها، مراكز پژوهشی و كارخانجات بزرگ دنیا در زمینه ساخت پرنده های اطفاء پرداخت و گفت: متاسفانه برخی از این پرنده های اطفاء علیرغم تبلیغات فراوانی كه روی آنها صورت گرفته، توفیق چندانی در این مقوله كسب نكرده اند. وی با توجه به حوادث پلاسكو تهران، برج سلمان در مشهد و برج گرنفل لندن به اهمیت ارایه راهكارهای مختلف جهت جلوگیری اتفاقات این چنینی از سوی شهرداران كلان شهرها تاكید كرد و عنوان نمود: خوشبختانه طی قرارداد منعقد شده ما بین دانشگاه صنعتی شاهرود و شهرداری كلان شهر مشهد طرح نوآورانه ای با عنوان ساخت "پهپاد آتش نشان با قابلیت حمل شیلنگ آتش نشانی و مداومت پروازی طولانی" برای اولین بار در جهان مورد توجه قرار گرفت.

خالقی با تاكید بر اهمیت این طرح مداومت پروازی بالا، قابلیت شناسایی موانع و نقاط شعله ور توسط دوربین های حرارتی، تصویری و سنسورها ی نصب شده، قابلیت پرواز در ساختمان هایی با بیش از ده طبقه و همچنین قابلیت حمل بار با بیش از 100 كیلوگرم را از جمله ویژگی های بارز این طرح بیان نمود.

شایان ذكر است علی خالقی استادیار دانشكده مكانیك از دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان مجری طرح نوآورانه و خودكفایی «طراحی و ساخت پهپاد اطفای حریق با قابلیت حمل شیلنگ » انتخاب شده است.

12345