اخبار و رویدادها: برنامه ایران برای اکتشاف معدنی در آب‌های آزاد

برنامه ایران برای اکتشاف معدنی در آب‌های آزاد
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴- ۱۸:۲۳:۱۲



عاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران پس از یافتن ذخایر معدنی متفاوت در آب های داخلی، براساس برنامه ریزی، ورود، مطالعه و اکتشاف در آبهای آزاد را این سازمان در دستور کار خود قرار داده

به گزارش ماین نیوز، بهروز برنا اظهار داشت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بهره برداری از ذخایر موجود در دریاها را طی سالهای گذشته آغاز و براین اساس مطالعاتی را در دریاهای عمان، خزر و خلیج فارس به ترتیب در اعماق 200 ، 900 و یکصد متری انجام داده است.

به گفته وی، مطالعات انجام شده در آبهای مزبور منجر به یافتن ذخایر هیدراتهای گازی و نودولهای منگنزدار شده،در عین حال کف دریاها مقادیر زیادی مواد معدنی وجود دارد که ایران باید سهم اکتشاف در آبهای آزاد را افزایش دهد.

برنا تصریح کرد: بهره برداری از ذخایر دریاها نیاز به تجهیزات و امکانات روز دارد، در حالی که ایران با امکانات موجود می تواند در دریاهای داخلی فعالیت داشته باشد.

وی افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اطلاعات خوبی در این زمینه دارد، اما ژئوفیزیک کف دریاها باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

برنا اضافه کرد: اکتشاف و بهره برداری از ذخایر موجود در زیر آب مستلزم انجام مطالعات دقیق و استفاده از تجهیزات و فناوری های روز دنیا است و امروز برخی از کشورها علاوه بر بهره برداری از منابع موجود در زیرآب های درون سرزمینی، به آب های آزاد نیز وارد شده اند.

معاون امور اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: پوسته زیر اقیانوس غنی از مواد معدنی است که بهره برداری از آنها نقش بسیاری در توسعه بخش معدن و اقتصاد هر کشوری خواهد داشت اما اکنون به دلیل وابستگی به فناوری گران، هزینه تمام شده این فعالیت ها نسبت به استخراج مواد معدنی در خشکی پر هزینه تر است.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور سال گذشته اکتشاف مواد معدنی در وسعت 200 هزار کیلومتر در چارچوب تفاهم نامه ای با سازمان ایمیدرو و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت را آغاز کرد.

ایران از نظر تنوع ذخایر معدنی در بین 10 کشور جهان جای گرفته و از لحاظ ذخایر شناسایی شده جایگاه پانزدهم دنیا را به خود اختصاص داده است.

منبع خبر: http://www.minews.ir/fa/doc/news/22894
12345