اخبار و رویدادها: نشست دکتر فاتح و دکتردستفان با خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش برگزارشد

نشست دکتر فاتح و دکتردستفان با خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش برگزارشد
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳- ۱۲:۳۵:۱۹

نشست دکتر فاتح و دکتردستفان با خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش برگزارشد

نشست رئیس دانشگاه شاهرود دکتر محمدمهدی فاتح و معاون پژوهشی و فناوری دکتر علی دستفان با خبرنگاران رسانه ها به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با حضور چشمگیر خبرنگاران و نمایندگان صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات شهرستان شاهرود برگزار شد، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه شاهرود با تشکر از حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: هدف از برگزاری این نشست خبری که در آستانه هفته پژوهش تشکیل شده است معرفی دستاوردهای دانشگاه در حوزه پژوهشی و فناوری است.

دکتر محسن نظری از استمرار تعامل سازنده با اصحاب رسانه ابراز خرسندی کرد و تأکید کرد: استفاده از نظرات و پتانسیل شما بزرگواران، قطعاً راهگشای دانشگاه در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود.

رئیس دانشگاه شاهرود ضمن عرض خیر مقدم، خوش آمد گویی و تشکر از خبرنگاران به خاطر حضور در این نشست و انتشار گزارش های خوب از نشست های قبلی در رسانه ها، افزود:


روز دانشجو را به دانشجویان عزیزم، فرزندان خوبم تبریک می گویم


فرزندانی که با شور، علاقه مندی و امید به همه ما در فضای دانشگاه حاضر هستند و با توکل به خدا امید داریم، این توفیق نصیبمان شود که بتوانیم خدمت شایسته ای به همه دانشجویان داشته باشیم.

دکتر محمد مهدی فاتح ایجاد هر گونه تحول در کشور را در دستان توانای فرزندان و جوانان برومند این سرزمین دانست و افزود: در صورت ارائه هر چه بهتر برنامه های خوب علمی، آموزشی و ایجاد فضای پژوهشی مناسب در دانشگاه می توانیم به آینده امیدوارتر باشیم.

وی روحیه پرسشگری، حقیقت طلبی و نقد سازنده در بین دانشجویان و جوانان را یک فرصت استثنایی برای مسئولان دانست و خواستار تقویت این روحیه در سراسر کشور، قدردانی از آن با آماده کردن فضا و شرایط برای نقدپذیری و انتقاد سازنده در همه فضاها شد.

 

مأموریت اصلی دانشگاه آموزش، پژوهش و حرکت در جهت حل معضلات کشور است


دکتر فاتح با تأکید بر این که: بدون تردید مأموریت اصلی دانشگاه آموزش، پژوهش و حرکت در جهت حل مشکلات کشور است گفت: اگر ما بخواهیم دانشجویان - که در آینده کارشناسان خبره این مملکت خواهند بود- با بلوغ سیاسی و اجتماعی مناسب، سکانداری را بر عهده بگیرند، باید فضای دانشگاه این فرصت را برای آنها فراهم کند که به این رشد برسند.

وی با تأکید بر تحمل پذیری و احترام به نظرات دیگران، گفت: بنده از هر انتقاد سازنده ای استقبال می کنم.

رئیس دانشگاه شاهرود با گرامیداشت هفته پژوهش از 23 لغایت 27 آذر ماه و تسلیت اربعین حسینی، هدف از برگزاری مراسم در این هفته را بزرگداشت پژوهش عنوان کرد و بیان داشت:اگر اساس آموزش، پژوهش باشد در آن صورت آموزش شکل دیگری می شود. وی برگزاری یک چنین برنامه هایی برای بزرگداشت پژوهش است و شما به این هدف تحقق می بخشید.

با پژوهش هست که ما می توانیم مسائل و مشکلات مملکت را حل و فصل کنیم. اگر کاری انجام شود و قبل از آن کار پژوهشی و کارشناسی لازم انجام نشود قدر مسلم نتایج خوبی نخواهد داشت.


قدم های بزرگی را برای توسعه همکاری های علمی پژوهشی در سطح ملی برداشتیم


رئیس دانشگاه شاهرود گفت به تعاملات در سطح شهرستان و استان توجه خوبی کردیم، اما به این حد اکتفا نکردیم و علاوه بر انعقاد قراردادهای پژوهشی با ادارات و نهادهای شهرستان و استان، همزمان قدم های بزرگی را برای توسعه همکاری های علمی پژوهشی در سطح ملی برداشتیم که نتایج بسیار ارزشمندی را در پی داشت.

وی با اشاره به ایجاد زمینه همکاری های گسترده با سازمان صنایع هوایی ایران، سازمان صنایع دریایی ایران، شرکت عملیات اکتشافات و استخراج، پژوهشگاه صنعت نفت ایران، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی تصریح کرد: این قراردادها نمونه هایی است از گسترش و توسعه همکاری ها در سطح ملی و به دنبال آن طرح های پژوهشی، یک به یک و پشت سر هم بسته شده و خواهد شد.

 

هر موضوع پایان نامه ای که مرتبط با حل یک معضل در کشور باشد مورد تشویق ماست


دکتر فاتح در خصوص جهت دهی به پایان نامه های تحصیلات تکمیلی تصریح کرد: در حال حاضر موضوعاتی که دانشجویان ما در پایان نامه های ارشد و دکتری کار می کنند، صرفا موضوعات نظری نیست و هر موضوع پایان نامه ای که مرتبط با حل یک معضل در کشور باشد مورد تشویق ماست.

وی گفت: با جهت گیری های خوب و فضای مناسبی که به پایان نامه های ارشد و دکتری داده شده انتظار داریم که شاهد نتایج بسیار خوبی در این زمینه باشیم.

رئیس دانشگاه شاهرود گام نخست در جهت اصلاح امور پژوهشی در دانشگاه را از ابتدا نگاه مدیریت علمی عنوان کرد و افزود: این نگاه یعنی این که از اساس ما به دنبال این بودیم که ابتدا مدیریت پژوهش در دانشگاه سامان بگیرد و این امر با تدوین فرآیندها، چرخه ها، آیین نامه ها و دستورالعمل ها تحقق پیدا کرد.

وی ادامه داد: زیر ساخت مدیریتی کار آماده شد و این نتایجی که شما می بینید به دنبال این زیر ساخت هست.

دکتر فاتح افزود: برای این که فعالیت های پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه دیده شود، تمام مقالات علمی و پژوهشی را مورد تشویق قرار دادیم و سهم بالا سری دانشگاه را کاهش دادیم، برای این که هیأت علمی دانشگاه با انگیزه بیشتری با صنعت قرارداد ببندد.

وی با تشکر از حوزه معاونت پژوهشی، دکتر دستفان و همکاران این حوزه گفت: ما هم در بخش هیأت علمی، هم در عرصه دانشجویان، هم در بحث مدیریت و فراهم کردن زیرساخت ها بودجه خوبی را اختصاص دادیم، به صورتی که در حال حاضر به شکل پیوسته به درخواست ها رسیدگی شده و امور پژوهشی به صورت مستمر دنبال می شود.

 

 وجود دکتر فرهادی در رأس وزارت علوم، یک فرصت استثنایی برای همه دانشگاه های کشور است

 

دکتر فاتح با اشاره به وضعیت بودجه و اعتبارات سال 93 دانشگاه که در سال 92 بسته شده بود گفت: روزی که بنده مسئولیت دانشگاه را شروع کردم، پیش روی خودم 30 هزار متر مربع پروژه عمرانی ناتمام داشتم و در عین حال بودجه ای که برای دانشگاه ما از قبل بسته بودند و ما نسبت به آن اعتراض داشتیم، نسبت به وضعیت دانشگاه و استحقاقی که داشت بسیار پایین تر از آن حد بود،

در عین حال شرایط در وزارتخانه پایدار نبود. الحمدلله امروز شاهدیم با حضور دکتر فرهادی – که من تبریک عرض می کنم به همه همشهری های عزیزم- مسئولیت وزارت علوم را بر عهده گرفتند و ما حالت ثبات در وزارتخانه را احساس می کنیم.

رئیس دانشگاه شاهرود وجود دکتر فرهادی در رأس وزارت علوم را یک فرصت استثنایی برای همه دانشگاه های کشور دانست و اظهار امیدواری کرد که خداوند توفیق حداکثر استفاده از این فرصت استثنایی را عنایت فرماید.

دکتر فاتح افزود:


با وجود همه مشکلات، پروژه های عمرانی را به صورت مداوم و پیوسته همراه با پیگیری بودجه در سطح کلان به انجام رساندیم و با لطف خداوند مشکلات بودجه و اعتبارات دانشگاه حل شد.


وی ضمن تشکر ویژه از همه مسئولینی که در این خصوص با دانشگاه شاهرود همکاری کردند گفت: در حال حاضر کلیه پروژه های عمرانی دانشگاه فعال است.

رئیس دانشگاه شاهرود از اتمام پروژه خوابگاه پسران در پردیس مهندسی و فناوری های نوین، با ظرفیت 250 دانشجو، انجام مناقصه و آغاز احداث دانشکده مهندسی برق به وسعت 8 هزار متر مربع، ادامه پروژه های عمرانی دانشکده کشاورزی بسطام به عنوان نمونه هایی از استمرار فعالیت های عمرانی دانشگاه یاد کرد و تصریح کرد: علیرغم مشکلات بودجه ای، در طی این مدت هیچ یک از پروژه های عمرانی دانشگاه تعطیل نشد و بلکه پروژه های جدیدی افزوده شد.

وی با اشاره به برخی از فعالیت های جزئی و البته مهم عمرانی همچون تغییر منبع تغذیه آب زمین چمن از آب شرب شهری به آب چاه در راستای کمک به آب شهری، اجرای پارکینگ های مسقف دانشکده ها در پردیس فناوری و انجام مناقصه پارک و فضای سبز در پردیس فناوری گفت: پروژه هایی از این دست نیز در طول این مدت پیگیری و اجرا شده است.


دانشگاه بر گرفتن رشته های پرتقاضا و پرکاربرد اصرار دارد


دکتر فاتح در ادامه با اشاره به اخذمجوز رشته های تحصیلی در شورای گسترش وزارت علوم، گفت: دانشگاه اصرار خودش را برای گرفتن رشته های پرتقاضا و پرکاربرد دنبال کرد و هر جا یک رشته پرتقاضا و پرکاربرد باشد می تواند در دانشگاه شاهرود راه اندازی شود.

وی افزود: همکاری ما با صنایع بزرگ باعث شد که زمینه احداث پژوهشکده ها، آزمایشگاه های تحقیقاتی با بودجه های آن ها در دانشگاه فراهم شود و من تشکر ویژه از اعضای هیأت علمی، کارمندان خوب دانشگاه و دانشجویان دارم که فضا و شرایط لازم را برای مسئولان دانشگاه آماده کردند که ما بتوانیم در همه این عرصه ها حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه شاهرود ضمن تشکر از موافقت هایی که انجام شده از خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها درخواست کرد تا نسبت به انعکاس و انتشار این اخبار و گزارش ها اقدام نمایند.

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی همچون تجلیل از شهدای گمنام، مراسم روز معلم، مراسم تقدیر از بازنشستگان، دانشجویان، بانوان، فرزندان کارکنان و .... گفت: به هر مناسبت و هر موقعیتی، فرصتی برای تشریک مساعی و استفاده از نظرات فراهم شد، از آن ظرفیت استفاده کردیم و به لطف خدا نتایج آن را هم دیده ایم. 

دکتر فاتح با تشکر از همه مسئولین شهرستان، از مهندس ربیع نژاد مدیر عامل شرکت زغالسنگ البرز شرقی جهت قول مساعدت در خصوص بهسازی مسیر دسترسی به اردوگاه حضرت ولی عصر (عج) دانشگاه در منطقه دهملاء تقدیر و تشکر کرد.

افتتاح اولین مرکز تحقیقاتی سیم و کابل کشور توسط دانشگاه در شرکت سیم و کابل مغان 


دکتر علی دستفان معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ضمن خوش آمدگویی و تشکر از حضور خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار هفته نامه کندوی البرز در خصوص فرهنگ سازی استفاده از یافته های پژوهشی گفت: یکی از اهداف اصلی ارتباط با صنایع، استفاده از یافته های پژوهشی و خروجی پایان نامه های ارشد و دکتری و هدفمندسازی پروژه های پژوهشی اساتید است.

وی به عنوان مثال از افتتاح اولین مرکز تحقیقاتی سیم و کابل کشور توسط دانشگاه در شرکت سیم و کابل مغان در پنجشنبه هفته آینده خبر داد و افزود: با توجه به این که دانشگاه بیش از 1300 دانشجوی ارشد و دکتری در هر سال پذیرش دارد، بخشی از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به سمت ارتباط با صنعت سوق می دهیم.

و یا به جای این که پروژه های پژوهشی از بودجه های دانشگاهی استفاده کنند و در قالب گزارش و در حد یکی دو مقاله باشند، پروژه های پژوهشی کاربردی را در ارتباط با صنعت تعریف می کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه شاهرود با اشاره به پروژه جدید مشترک پژوهشی با دانشگاه علوم پزشکی که زمان بسیار زیادی را صرف کرده است، گفت: 5 کارگروه در زمینه های مورد علاقه دو طرف ایجاد شده است که بخش زیادی از فعالیت های پژوهشی اساتید و پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شاهرود به این طرف جهت دهی خواهد شد.

وی با زمینه ساز خواندن حوزه پژوهشی، به سه تفاهم نامه مختلف همکاری با شهرداری های شهرستان اشاره کرد و گفت: هدف ما، تعریف تعداد قابل توجهی طرح پژوهشی در قالب این تفاهم نامه ها است که بتواند عملاً در صنعت و آبادانی منطقه مؤثر باشد.



تولید 1398 مقاله  و 82 طرح طی یک سال گذشته و  انتشار 5 مجله علمی پژوهشی



دکتر دستفان در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای پژوهشی دانشگاه طی یک سال پژوهشی گذشته گفت: از اول آذر 92 تا آخر آبان 93 ،حدود 57 طرح به صورت داخلی و 25 طرح یا قرارداد بیرونی داشتیم،در حوزه نشر کتاب 20 عنوان کتاب چاپ شده و حدود  1398 مقاله داشتیم که در جلسه هیأت امناء، وضعیت دانشگاه به صورت نسبی در مقایسه با دیگر دانشگاه ها قابل قبول و مناسب ارزیابی شد.

وی همچنین با اشاره به انتشار 5 مجله مصوب علمی پژوهشی که در سطح کشور شاخص هستند، گفت: 5 مجله دیگر هم که دارای مجوز اولیه هستند، در حال طی مراحل اخذ مجوز قطعی می باشند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شاهرود به برخی از چالش های حوزه پژوهشی از جمله پایین آمدن درصد بودجه پژوهش نسبت به کل بودجه به دلیل مشکلاتی که اعتبارات دانشگاه با آن مواجه بود و نیز چالش خلأ فناوری و نبود مرکز رشد در دانشگاه - که مقدمه ای برای تأسیس شرکت های دانش بنیان است- اشاره کرد و گفت: این موضوع در حال پیگیری است و به عنوان یک مطالبه از دانشگاه در سال آینده می تواند مطرح باشد.



تبدیل پژوهش به فناوری یک موضوع مهم است



دکتر فاتح در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگاران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص سیاست های کلی پژوهش و فناوری، بر تولید دانش، تبدیل دانش به محصول و فناوری و بازاری کردن محصولات پژوهش تأکید کرد و نتیجه این زنجیره را رونق اقتصادی عنوان کرد.

وی به احیاء حلقه مفقوده تبدیل پژوهش به فناوری در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: تبدیل پژوهش به فناوری یکی از اهداف بسیار بزرگ است که باید همه به آن بهاء بدهیم و این موضوع نیاز به انرژی، پتانسیل و برنامه ریزی دارد.

دکتر فاتح با تأکید بر مهارت آموزی در کنار درس های نظری تصریح کرد: باید فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی را بهاء بدهیم، توسعه داده و تقویت کنیم.

رئیس دانشگاه شاهرود با مقایسه بودجه پژوهش در سال گذشته و سال جاری گفت: عملکرد بودجه دانشگاه در بخش پژوهش، در سال گذشته 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان بوده در حالی که اعتباری که برای پژوهش در سال 93، پیش بینی شده 4 میلیارد و دویست میلیون تومان است، این افزایش حدود 75 درصدی نشان دهنده اهمیتی است که دانشگاه برای پژوهش قائل است.

 معاون پژوهشی دانشگاه با اعلام این خبر که دانشگاه شاهرود با توجه به پتانسیل بالا و حضور اعضاء هیأت علمی مجرب و متخصص در دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک که با این موضوع مرتبط هستند اخیراً به عضویت کنسرسیوم ذخیره سازی منابع نفت، متشکل از 6 دانشگاه بزرگ، دعوت شده است.

دکتر دستفان با اشاره به انعقاد قراردادهای پژوهشی با سازمان صنایع دریایی در خصوص پیشران های شناورهای زیر سطحی و همچنین سازمان صنایع هوایی اذعان داشت: تاکنون 9 پروژه با سازمان صنایع دریایی داشتیم که این پروژه ها پس از تأسیس پژوهشکده شناورهای زیر سطحی در این دانشگاه انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی که در کیش برگزار شد، دانشگاه شاهرود را جزء معدود دانشگاه هایی که در این نمایشگاه حضور فعال داشت، عنوان کرد و بیان داشت: 4 تفاهم نامه اولیه برای 4 طرح پژوهشی با سازمان صنایع هوایی در این نمایشگاه به امضاء رسیده است.

دکتر فاتح در پاسخ سؤال خبرنگار نشریه ادیب در خصوص نقش رسانه ها در پیشبرد اهداف پژوهشی دانشگاه گفت: انگیزه دانشگاه از دعوت رسانه ها جهت نشست خبری در آستانه هفته پژوهش همین موضوع بوده است و تحولات در سایه پیشرفت دانشگاه هاست.

وی با جام جهان نما خواندن رسانه ها گفت:


دوربین رسانه باید همیشه در جامعه و دانشگاه باشد تا عیب ها و مشکلات را دیده و  راه حل ها را ارائه کند.


 شایان ذکر است در این نشست خبری عباسعلی حسین پور خبرنگار هفته نامه کویر، حسن یزدانی خبرنگار و مسئول نمایندگی روزنامه های همشهری و جام جم، عبدالصالح نیازمند خبرنگار و مسئول نمایندگی روزنامه کیهان، محمدعلی عباس نژاد خبرنگار و نماینده روزنامه پیام استان و هفته نامه شاهرود پیام، محمد رضائیان خبرنگار روزنامه های اطلاعات، جهان صنعت، ابتکار و تجارت، ناهید حاجی خانی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا )، نورالله حسین پور خبرنگار و مسئول نمایندگی صدا و سیما، حامد صدیقی خبرنگار صدا و سیما، مجید قرایی خبرنگار هفته نامه پارسیای قومس، لیلا نیرنگی و فریده صدیقی خبرنگاران هفته نامه شاهوار، مهران عاشوری نماینده روزنامه های عصر اقتصاد و عصر ایرانیان، شبنم شمسایی خبرنگار روزنامه رسالت، حمیدرضا جلالی خبرنگار و مدیر مسئول نشریه ادیب، مجتبی نظری خبرنگار خبرگزاری بسیج دانشجویی، سیدمصطفی خواجوی خبرنگار هفته نامه کندوی البرز، محمدحسین عابدی خبرنگار خبرگزاری مهر و غلامحسین ریاحی مدیر مسئول هفته نامه بامداد شاهرود حضور داشتند.


 

 

 

12345