اخبار و رویدادها: پاسخ سرپرست دانشگاه به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه

پاسخ سرپرست دانشگاه به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه
سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳- ۲۲:۳۸:۴۵



پاسخ سرپرست دانشگاه به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه


پیش از ظهر یکشنبه ۳۱ فروردین ماه، اولین نشست خبری سرپرست دانشگاه با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان شاهرود برگزار شد. در این نشست خبری، سوالات مختلفی توسط اصحاب رسانه مطرح شد و دکتر محمد مهدی فاتح به تشریح نظرات خود پرداخت. سوالات خبرنگاران و پاسخ سرپرست دانشگاه به شرح ذیل می باشد:

 

سوال: طبق برنامه شما آیا دانشگاه صنعتی بودیم بهتر بود یا دانشگاه فعلی؟

سرپرست دانشگاه: اجازه بدهید که پیشینه این بحث را مطرح کنم، حدود سه سال پیش، به ناگاه خبری از وزارت آمد که دانشگاه صنعتی شاهرود به دانشگاه شاهرود تبدیل شده است. هیات علمی دانشگاه شوکه شد، زیرا هیچ درخواستی از سوی مسئولین دانشگاه به وزارت علوم ارسال نشده بود و قبلا از اساتید نپرسیده بودند. حق دارد که هیئت علمی بغض بکند. بهتر بود که پس از بحث و بررسی و کار کارشناسی و مطالعه در دانشگاه  و پس از درخواست دانشگاه این کار انجام می شد. البته اتخاد این تصمیم در سطح وزارتخانه است، برنامه ما آن است که رشته های مورد نیاز را بگیریم و  از توسعه بی رویه جلوگیری کنیم، یک وظیفه بزرگ وزارت، جهت دادن به دانشگاه است، بعضی از رشته ها نباید توسعه یابند و موسسات با اهداف تخصصی و ماموریت مشخص در راستای اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی باید جهت گیری نمایند. عنوان دانشگاه توسط وزارت تعیین می شود. توجه اصلی آن است که رشته ها مورد نیاز جامعه باشند.


سوال: ۹۰ ٪ از اعضای هیات علمی غیر بومی هستند، انتظار داریم که بالانس شود، شاهرود پتانسیل بسیار خوبی دارد چرا ۹۰ ٪ از هیات علمی دانشگاه غیر بومی می باشد؟انتظار داریم که حل شود.

سرپرست دانشگاه: دانشگاه یک نهاد ملی است و هنگامی رشد می کند که از اطراف ایران در آن خدمت نمایند، جمعیت شاهرود نیز نسبت به جمعیت کشور کم است، نظر شما این نیست که افراد غیر بومی را نگیریم، در این صورت محدود می مانیم، شایسته سالاری حکم می کند که در بند چنین مواردی نباشیم، به عنوان یک مدیر شاهرودی سلام ویژه دارم به همه ی عزیزانی که با تحمل غربت در این دانشگاه خدمت می کنند، مرزهای کشورمان، ایران عزیز است و در دل آن مرزی نداریم. ضمنا از متخصصین شاهرودی برای همکاری با دانشگاه دعوت می کنیم.


سوال: چه برنامه هایی برای تبدیل علم به ثروت دارید؟

سرپرست دانشگاه: در برنامه راهبردی دانشگاه آمده است، محورهایی که در بخش های پژوهشی و آموزشی و مدیریتی آورده ایم، مثلا محتوای دروس بازنگری شود و همراه با مهارت آموزی باشد، در پژوهش به معضلات کشور توجه نماییم، مراکز علمی پژوهشی را توسعه دهیم و روی قطب های علمی سرمایه گذاری نماییم، شرکت های دانش بنیان را تقویت نماییم، پایان نامه ها و پروژه های دانشجویان کاربردی باشند، به هیات علمی توجه کنیم و مدیریت بر مبنای خرد جمعی باشد، افق پیش روی ما روشن است و دانشگاه به صورت جمعی حرکت خواهد کرد.


یکی از اصحاب مطبوعات: به شما تبریک می گویم و به حضور شما افتخار می کنیم.

سرپرست دانشگاه: به همشهریان عزیزم سلام می رسانم، امیدوارم با حضور شما عزیزان و همت اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان عزیز، قدم های اصلی را برداریم. از آقای دکتر مرادزاده رئیس قبلی و همه روسای قبلی که با جدیت دانشگاه را به این نقطه رساندند تشکر می کنم.امیدوارم رشد بالاتری نسبت به گذشته داشته باشیم.


سوال: سال گذشته عنوان شد که دانشگاه ۸۸ میلیارد توماندر خواست کرد، ولی به واسطه شیطنت هایی، به دانشگاه اختصاص نیافته است، گفتند که برای تحقق آن پیگیری می کنیم. بودجه اختصاص یافته چقدر است؟ و با توجه به ظرفیت و امکانات گسترده دانشگاه چه اقداماتی انجام داده اید؟

سرپرست دانشگاه: دانشگاه تلاش کرده است که بودجه خوبی بگیرد. این موضوع مربوط به سال گذشته است و توسط مدیریت قبلی انجام شده است ولی حدود ۵۵ میلیارد تومان به دانشگاه اختصاص یافت و موضوع در سال گذشته بسته شد.


سوال: از نحوه برخورد شما متشکریم، امیدواریم که ارتباط ما برقرار باشد و با حضور در دانشگاه موجبات پیشرفت دانشگاه فراهم شود.

سرپرست دانشگاه: از توصیه های شما استفاده کردیم. اجازه بدید که موضوعی را بیان کنم، وقتی یک مقاله را می نویسیم و برای ژورنال بین المللی ارسالمی کنیم، ژورنال آن را برای افراد صاحب نظر می فرستد که داوری نمایند. آنها مطالعه و بررسی می نمایند. بعد می بینیم که مطالب مهمی مطرح می شود، می پرسند چه اثباتی برای ادعای خود دارید؟ این مطلب جدید نیست! جایی نیاز به توضیح دارد، این قسمت ضعیف است، آن قسمت را تکمیل نمایید، آن مطلب بی ربط است، آن موضوع غلط است، شما متوجه می شوید که روی نظر شما علامت سوال گذاشته اند. باید جواب قانع کننده بدهید، با مطالعه و تحقیق وارد مساله شوید و اصلاحات انجام می دهید. این کار چون نقد شد، بالا آمد. به مسئولین عزیز عرض می کنم اگر کارمان نقد شود بالا می آید. این یک اصل علمی برای پیشرفت است، اگر غافل شویم می‌بازیم، دنیا تعارف ندارد و عرصه رقابت را باید به رقیب واگذار کنیم. پس از آنکه مقاله چاپ شد، پیش خود می گویید خدا پدرتان را بیامرزد که آن را نقد کردید. چی بود، چی شد، هم خود شما به لحاظ علمی پیشرفت کرده اید و هم کار اصلاح شده است، زیرا چشم ها روی کار شما بود، افراد نظر دادند و انتقاد کردند،  این کنترل و نظارت پیوسته اگر از طرف اصحاب رسانه و مطبوعات اعمال شود شفاست.


سوال:در برنامه راهبردی نگاه شما به رشته ها فنی است، ماموریت شما دانشگاه جامع است. رویکرد شما (تبدیل علم به ثروت) یعنی رشته های اشتغالزا فنی است، این پارادوکس را چطور حل خواهید کرد؟ آیا به سمت صنعتی می روید؟

سرپرست دانشگاه: از نگاه خوب شما متشکرم، اینکه علم را به فناوری و ثروت تبدیل کنیم از فرمایشات مقام معظم رهبری و بحث راهبردی برای همه است، البته فقط رشته های فنی را در بر نمی گیرد، منظور آن است که به کاربرد علوم توجه شود و روی حل معضلات کشور تاکید شود، مثلا در دیدار دوستانه ای که با شهردار و برخی از اعضای شورای شهر اخیرا در دانشگاه داشتیم، پیشنهاد دادم که یک طرح پژوهشی به منظور امکان سنجی دانشگاه و شهرداری و اولویت بندی موضوعات پژوهشی شهرداری انجام شود، مثلا در بحث دفن زباله، فاضلاب، گردشگری، شهرسازی و معماری، ترافیک، فضای سبز و زلزله وارد شویم. سپس پروژه‌های متعدد تعریف می شود. با همکاری دانشگاه و شهرداری و بودجه مشترک می توان چهره ی شهر را عوض کرد. موضوعات فرهنگی مانند اعتیاد و مشکلات بهزیستی که شهر با آن درگیر است را نیز می توان رسیدگی نمود. می توان با مطالعه و تحقیق راه کار ارائه کرد و اجرا نمود. به طور مشابه با اداره کل راه و ترابری، راه آهن و شرکت نفت نیز می توان کار کرد، می توانیم روی موضوعات مورد علاقه آن ها کار کنیم. من از رسانه ها می خواهم که دانشگاه بزرگ شاهرود را معرفی کنند، دانشگاه می تواند در عرصه های مختلف پژوهش نماید، دانشگاه پروژه های متعدد بزرگ ملی دارد، پایه دانشگاه ما صنعتی است، ولی در همین دانشگاه های صنعتی مانند صنعتی اصفهان مجموعه بزرگ کشاورزی و در دانشگاه صنعتی شریف مجموعه بزرگ اقتصاد قرار دارد، علاوه بر آن در دانشگاه ما مجموعه قوی تربیت بدنی از قبل فعالیت داشته است. ما نگاهمان به وزارت خانه است و در راستای ماموریتی که می دهد فعالیت می کنیم، و در حال حاضر دانشگاه جامع هستیم.


سوال: از شما و افکارتان تشکر می کنیم. امیدوارم این جلسات مستمر باشد تا حد در جهت اعتلای فرهنگ در سطح شهرستان می توانید گام بردارید و با ارشاد همکاری کنید، آیا برای برگزاری کنسرت از سالن دانشگاه استفاده کنیم؟

سرپرست دانشگاه:در مواردی که گفتید نیاز به مجوز است، البته دانشگاه یک نهاد فرهنگی است و دانشجویان به عنوان عناصر فرهنگی روی شهر اثر می گذارند.


سوال: بر اساس برنامه شما میزان حمایت و ارتباط با تشکل ها  از این به بعد چگونه خواهد بود؟

سرپرست دانشگاه: اگر رجوعی به برنامه راهبردی دانشگاه داشته باشید، راهبردها و راه کارهایی ارائه شده است که از جمله حمایت از تشکل های قانونی است. پس ما  آدرس دادیم و باید در این خصوص تلاش کنیم. بحث تشکل ها عرصه های مختلفی دارد، دانشجویی، کارمندی و هیات علمی. عرصه آن وسیع و گسترده است و به عنوان یک راه کار اساسی، تعامل و هماهنگی بین نهادهای فرهنگی دانشگاه را در دستور کار قرار داده ایم. از انجمن های علمی حمایت می کنیم. مثلا به عنوان یک راه کار در بهبود رفاه کارکنان و هیات علمی، کمک به تشکل های صنفی و شرکت های تعاونی را داریم. به صندوق رفاه و صندوق قرض الحسنه کمک می کنیم. اینها به عنوان راه کارهایی است که مطرح شد. موارد در این خصوص گسترده است و برنامه مشخص داریم. در واقع تشکل های دانشجویی تمرینی است برای اظهار نظر، برای گفتگو، تمرینی برای اینکه فعالیت اجتماعی داشته باشند و وارد مسائل شوند. نگاه اصلی این است که تشکل های قانونی مورد حمایت قرار گیرند، به شرط اینکه حرکتمان در جهت همبستگی ملی باشد از فرقه گرایی باید بپرهیزیم، سوریه در پیش روی ماست که به خاک سیاه نشسته است، از افراط و تفریط بپرهیزیم، تندروی را کنار بگذاریم و به جای دعوا و درگیری با اعتدال و عقلانیت و همگرایی کار کنیم. به امید خدا همه در این فضا حمایت می شوند.


در انتهای مراسم، سرپرست دانشگاه از حضور خبرنگاران تشکر کرد و افزود:

امیدوارم از حضور شما بیشتر استفاده کنیم و تاکید داریم که شما به اینجا بیاید، این نگاه ماست، امیدواریم با مسئولیتی که دارید به ارتقای کشورمان کمک کنید. نگاهمان باید ملی باشد، نه شخصی و موضعی. از شما استقبال می کنیم و این را مایه پیشرفت کار خود می دانیم.

 

12345