اخبار و رویدادها: بیانیه کانون اسلامی اعضای هیأت علمی به مناسبت انتصاب دکتر فاتح

بیانیه کانون اسلامی اعضای هیأت علمی به مناسبت انتصاب دکتر فاتح
چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳- ۱۵:۳۰:۱۸



بیانیه کانون اسلامی اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهرود به مناسبت انتصاب سرپرست جدید دانشگاه جناب آقای دکتر محمد مهدی فاتح

بیانیه کانون اسلامی اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهرود به مناسبت انتصاب سرپرست جدید دانشگاه

جناب آقای دکتر محمد مهدی فاتح

بسم الله الرحمن ا لرحیم

قالَ رَسُولُ اللّه(ص):

"­مَنْ عَمِلَ عَلی غَیْرِعِلْمٍ­کانَ ما یُفْسِدُ ­­­­اَکْثَرَ مِمّا یُصْلِحُ "

هر که بی علم، عمل کند، بیش از آنچه اصلاح کند، اِفساد خواهد کرد (اصول کافی- جلد1- ص 55- روایت 3)

 

     توجه به علم و خردورزی و تکریم عالمان در آموزه های دینی و مبانی اعتقادی ما مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. ارزش علم و دانش به اندازه­ای است که در نخستین آیاتی که بر وجود رسول گرامی اسلام نازل شد، از خواندن و علم و قلم سخن بمیان آمده و در آیاتی دیگر، خداوند علیم به قلم و آنچه می نویسد سوگند خورده است.

     در آیات فراوانی، خداوند انسان را به فراگیری علم و دانش و شناخت اسرار آفرینش دعوت نموده و شناخت و معرفت را یک وظیفه قطعی قلمداد می­نماید. اعتبار و ارزشی که قرآن کریم برای علم و عالم قائل شده است برای هیچ موجود دیگری روا نداشته و جاهل را بمنزلۀ نابینائی که راه را نمی­شناسد و به سر منزل مقصود نمی­رسد، معرفی کرده است. در کلام معصومین علیهم السلام نیز نمونه­های فراوانی در مورد ارزش گذاری علم وجود دارد که امکان ذکر آنها در این مختصر وجود ندارد.

       در جهان امروز، پیشرفت و توسعۀ کشورها بر مبنای علم و دانش استوار است و آموزش و پژوهش و تولید علم و فناوری به عنوان مهمترین عناصر توسعه در نظر گرفته شده است. در کشور ما نیز بر اساس الگوی اسلامی- ایرانیِ پیشرفت و اسناد بالادستی نظیر چشم انداز بیست ساله 1404 و دیگر برنامه های توسعه، رشد کمّی و کیفی علم و فناوری از جایگاه و اهمیت ویژه­ای برخوردار است و توسعه انسانی بعنوان رکن اصلی توسعه پایدار و نیروی محرکه پیشرفت و تأمین رفاه و استقلال، مد نظر قرار گرفته است. بی­تردید، توفیق در این زمینه و میزان دست­یابی به اهداف سند چشم­انداز تا حدود زیادی به وضعیت آموزش عالی کشور وابسته است و بدیهی است که توجه به دانشگاهها  و دانش آموختگان آنها و حرکت در مسیر علم­گرائی و عقلانیّت، در هدایت دولت و جامعه، تقویت فرهنگ، ایجاد زمینه­های ابداع و نوآوری، مدیریت فناوری­های نوین، توسعه صنعتی، رونق بازرگانی و استحکام امنیت ملی، نقش مؤثّر و تعیین کننده­ای خواهد داشت. لذا همه وظیفه دارند هم به لحاظ آموزه­های دینی و هم از نقطه نظر مبانی توسعۀ همه جانبه و اهمیت موضوع، در مسیر اعتلای علمی کشور کوشا باشند.

     کانون اسلامی اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهرود، از رویّۀ نیکوئی که وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در توجه به نظر دانشگاهیان برای انتخاب رؤسای دانشگاه­ها دنبال می­نمایند تقدیر نموده و امیدوار است با تمهیدات وزیر محترم و شورای عالی انقلاب فرهنگی، این رویه در آیین نامۀ مدیریت دانشگاه­ها نهادینه شده و جایگاه قانونی بیابد. انتصاب شایستۀجناب آقای دکتر محمد مهدی فاتح به ریاست دانشگاه شاهرود، که نتیجۀ این رویکرد جدید است به جامعۀ دانشگاهی، مردم و مسئولین محترم تبریک عرض نموده و از زحمات هشت سالۀ جناب آقای دکتر علی مراد زاده در این مسئولیّت تشکر می­نماید. اکنون که با مدیریت جدید، نشاط و طبیعتاً انتظارات تازه­ای در این دانشگاه ایجاد شده است، لازم می­دانیم به موارد ذیل به اختصار اشاره نموده و امیدواریم شاهد تحولات بیشتر و حرکت مؤثّرتر دانشگاه در جهت مأموریت­های محوله باشیم:

 

1-    اگر همه به دانشگاه بعنوان یک سرمایه ملّی نگاه کنند، از ظرفیت­های دانشگاه در جهت حفظ و تقویت منافع ملّی استفاده خواهد شد و پیرو آن، خود را ملزم و متعهد به حفظ و حمایت از استقلال دانشگاه و تقویت آن خواهند دانست و امکان دخالت و بهره­برداری ابزاری از دانشگاه توسط افراد یا جریان­ها از بین خواهد رفت و مسیر برای انجام وظایف اصلی دانشگاه و ظهورآثار و نتایج مطلوب، هموارتر خواهد گردید.

 

2-  مدیریت در دانشگاهها، قابلیت­ها و ویژگی­های خاصّی را طلب می­نماید و طبیعتاً الزامات و محدودیّت­های خاصی را نیز همراه خواهد داشت. لذا مقایسه مدیریت دانشگاه با سایر دستگاه­های اداری و اجرائی از وجاهت لازم برخوردار نیست و ضمناً ارزیابی آن باید با توجه به شاخص­ها و استانداردهای خاص خود صورت پذیرد. درک صحیح این موضوع می­تواند به چرائی و چگونگی برخی تصمیمات در دانشگاه کمک نماید.

 

3-  مأموریت اصلی دانشگاه، ارائۀ خدمات آموزشی و پژوهشی مؤثّر در جهت تربیت کادر تخصصی مورد نیاز جامعه در سطح ملی بوده و انتظارات از دانشگاهها باید معقول، منطقی، در چهارچوب مأموریت محوله و با توجه به امکانات، توان و بودجه دانشگاه مطرح گردد. بدیهی است مشارکت همه دانشگاهیان و هم افزائی نیروهای موجود، در انجام این مأموریت حائز اهمیت است. با احترام به همه بخش­های فعال در پیشبرد اهداف دانشگاه، بی تردید، اعضای محترم هیأت علمی در ایفای وظایف علمی- پژوهشی دانشگاه نقش بی بدیل و ویژه­ای دارند و حفظ شئونات و جایگاه آنان در تحقق رسالت اصلی دانشگاهها تأثیر تعیین کننده­ای خواهد داشت. بدیهی است که لازمۀ رسیدن به اهداف این مأموریت در سطح مطلوب، با تداوم و تقویت همکاری صمیمانه و با نشاط مجموعه محترم کارکنان دانشگاه، با اعضای هیأت علمی و مدیریت دانشگاه امکان پذیر خواهد بود.

 

4-  باید به قانون احترام گذاشت، به گونه­ای که همه در سایۀ حاکمیت قانون احساس آرامش و امنیت کنند. رعایت قانون، زمینۀ دخالت سلایق و ملاحظات سیاسی - جناحی یا گرایش­های صنفی رشته­ای را در تصمیم گیریها از بین خواهد برد و در صورتی که اشکالاتی در خصوص اجرائی کردن برخی قوانین وجود داشته باشد، باید با بازنگری در آئین نامه­ها و اصلاح آنها از مسیر­های قانونی و تعریف شده، برای رفع نقائص احتمالی اقدام نمود. لازم به ذکر است که برای تحقق حاکمیت قانون و هدایت امور در مسیر صحیح خود، توجه بیش از پیش به آئین نامۀ مدیریت دانشگاه و اصلاح و تقویت ارکان دانشگاه و هیأتها و شوراهای تخصصی از اولویت خاصی برخوردار می­باشد.

 

5-  فرهنگ یک مقوله حائز اهمیت، پیچیده، جامع و چند بعدی است و دانشگاه نیز بعنوان بخشی از جامعه در فضای فرهنگی و ارزشهای اسلامی ایرانیِ حاکم بر جامعه فعالیت می­نماید والبته می­تواند اثرات متقابلی در این خصوص بین دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد. استفادۀ ابزاری و پرداختن به امور شکلی و بظاهر فرهنگی و دخالت دادن آن در مسائل پرسنلی و استخدامی، تبدیل وضع و ارتقاء نه تنها کمکی به بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه نخواهد کرد بلکه می­تواند اثرات مخرّب و معکوسی ببار آورده و اهداف مورد انتظار را مخدوش نماید. ارزیابی اینکه روش­های اِعمال شده تاکنون، تا چه حد در ارتقای وضعیّت فرهنگی دانشگاه­ها اثرگذار بوده است و آسیب شناسی این روشها را، بدور از هر گونه جنجال و جو زدگی، باید در اولویت­های آیندۀ مدیریت کلان آموزش عالی کشور و دانشگاه­ها مورد توجه ویژه قرار داد.

 

6-  هنوز از نظر کمّی، در فضاهای آموزشی و آزمایشگاهها کمبودهائی وجود داردکه باید با برنامه­ریزی مناسب و همه جانبه و پرهیز از بخشی نگری به رفع آنها اقدام و ضمناً توازن و تعادل مناسبی در توسعۀ رشته­ها و فضاهای فیزیکی برقرار شود ولی آنچه که بیش از موارد فوق باید به آن توجه کرد، اهتمام به بهبود کیفیت و تغییر در نگرش و شیوه­های ارائۀ خدمات علمیپژوهشی است. بدیهی است توسعۀ کیفی می­تواند درارتقاء رتبه دانشگاه در کشور و پاسخگوئی به نیازهای ملّی و محلّی نقش مؤثّری را ایفا نماید.

 

7-  تعامل دانشگاه و بیرون دانشگاه را نباید و نمی­توان فقط در استفاده از امکانات، فضاهای فیزیکی، سالنها و تأسیسات ورزشی دانشگاه تعریف کرد و چنین رویه­ای می­تواند توهین به شأن و جایگاه واقعی دانشگاه تلقی گردد. تعامل واقعی با توجه به توان تخصصی دانشگاه درمشاوره و ارائه طریق علمی و تخصصی برای رفع معضلات شهرستان، استان و کشور محقق خواهد شد و متقابلاً کمک مدیران و مسئولین محترم شهرستان و مرکز استان، نمایندۀ محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه معزز در رفع مشکلات دانشگاه می­تواند بخشی از همین تعامل در نظر گرفته شود.

 

8-  کمک به رفع مشکلات صنفی اعضای محترم هیأت علمی، کارکنان شریف و دانشجویان عزیز بایستی به طور عام مورد توجه مدیران محترم آموزش عالی کشور باشد. شناسائی ظرفیت­های بالقوۀ مدیریتیِ درون مجموعه، اعم از هیأت علمی و کارمند، و تربیت مدیران جدید، بکار گیری خرد جمعی و ترغیب آحاد دانشگاهیان به مشارکت در اداره امور و توجه به نظرات و انتقادات سازندۀ آنها، تقویت شوراهای تخصصی، حذف بوروکراسی و روان سازی امور، توجه بیشتر به حل مشکلات و رفع موانع احتمالی برای بهره برداری علمی افزونتر دانشجویان و پیشرفت آنها،  از دیگر مواردی است که امیدواریم در برنامه­ریزی­های آینده دانشگاه مد نظر قرار گیرند.

 

9- دانشجویان فرزندان ما هستند. بی شک، آینده از آنِ فرزندان ما است. به فرزندان خود اعتماد کنیم. در راستای اعتماد سازی، از هم اکنون اجازه دهیم آن­ها در طراحی،برنامه ریزی و تصمیم سازی برای آینده در حد توان مشارکت و تمرین نمایند. نظرات انتقادی آنها را تحمّل کنیم و با ممانعت از امنیّتی شدن فضای دانشگاه و حاکم نمودن جوّ آرامش و صمیمیت، امنیّت آنها را در اظهار نظر در چهار چوب قانون، تضمین نمائیم.

در خاتمه،یک بار دیگراین تحوّل بزرگ را در دانشگاه شاهرود گرامی داشته و برای جناب آقای دکتر فاتح و همکارانشان آرزوی موفقیّت می­نمائیم و آمادگی خود را برای انتقال نقطه نظراتِ اعضای محترم هیأت علمی به ایشان، در جهت بهبود ادارۀ امور دانشگاه اعلام می داریم.

 

 

کانون اسلامی اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهرود

20/1/93

 

12345