اخبار و رویدادها: گفتگو با دبیر کارگاه های آموزشی روش های مدرن اکتشافی GIS

گفتگو با دبیر کارگاه های آموزشی روش های مدرن اکتشافی GIS
چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰- ۱۵:۰۱:۴۱

گفتگو با دبیر کارگاه های آموزشی روش های مدرن اکتشافی GIS

گفتگوی روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با دکتر منصور ضیایی دبیر کارگاه های آموزشی روش های مدرن اکتشافی در محیط GIS 1- روند برگزاری کارگاه آموزشی روش های مدرن اکتشافی در محیط GIS در دانشگا

گفتگوی روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود

با دکتر منصور ضیایی دبیر کارگاه های آموزشی روش های مدرن اکتشافی در محیط GIS

 

1-                            روند برگزاری کارگاه آموزشی روش های مدرن اکتشافی در محیط GIS در دانشگاه صنعتی شاهرود چگونه بوده است؟

به نام خدا. در پاسخ به این سوال باید بگویم طی انعقاد قرارداد همکاری علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شاهرود با مرکز ITC دانشگاه Twente کشور هلند، مقرر گردید پروفسور جان کارنزای محقق و استاد این دانشگاه ضمن حضور در ایران نسبت به آموزش روش های مدرن اکتشافی در محیط GIS اقدام نماید. در همین راستا دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن ایجاد یک سایت از علاقه مندان به این کارگاه دعوت به عمل آورد.

2-         در این کارگاه آموزشی چند نفر شرکت کردند و مخاطبین آن چه کسانی هستند؟

 

حدود 200 نفر با ثبت نام در سایت برگزاری این کارگاه آموزشی ، در این کارگاه شرکت کردند. و مخاطبین آن نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های مختلف کشور هستند همچنین متخصصان اکتشافی ذخایر مواد معدنی سازمان های مرتبط  حضور دارند.

3-       اهمیت محتوای این کارگاه چیست؟

 

به طور کلی کشور مان در زمینه اکتشاف ذخایر مواد معدنی که بیش از صد متر عمق دارند دچار مشکلات زیادی مانند هزینه و زمان از دست رفته بسیار بالا است . از این رو گرایش به روش های نوین که هزینه و زمان کمتری را طلب می کند ضروری به نظر می رسد. لذا با دعوت از دکتر کارانزای که از متخصصین مطرح جهانی در این رشته هستند سعی کردیم به اطلاعات روز دنیا در اکتشاف ذخایر مواد معدنی دست یابیم. از سوی دیگر برای آن که دانشگاه ها در رده بندی جهانی پله های بهتری را کسب نمایند لازم است از دانشگاه های آموزشی به سمت دانشگاه های پژوهشی حرکت نمایند و متخصصان آن دانشگاه ها با درج مقالات سطح بالای علمی در این فرآیند شرکت کنند. از آنجا که دانشگاه صنعتی شاهرود یک دانشگاه با قدمت در رشته اکتشاف و استخراج معدن است لازم است با حضور فعال در این رقابت علمی جهانی ضمن کسب اعتبار، گام های فعالی جهت تعامل با مراجع علمی و پژوهشی سایر کشور ها بردارد.

 

4-       لطفاً مختصری از تخصص مدرس این کارگاه بیان نمایید.

 

ببینید در رشته های  علمی تقریباً هر ده سال یک کتاب جامع و تخصصی آن رشته تألیف می شود که به عنوان مرجع متخصصان همان رشته و گرایش های مرتبط محسوب می شود. پروفسور جان کارنزای در سال 2008 با تألیف کتابی در زمینه روش های مدرن اکتشافی در محیط GIS ضمن ثبت اسم خود به عنوان مرجع علاقمندان به این رشته موفق شد با ارائه بیش از یکصد مقاله سطح اول جهانی جایگاه ویژه و ممتازی پیدا کند. علاوه بر آن وی ضمن تدریس به دانشجویان بیشماری از سراسر دنیا علاقه خوبی در تعامل با ایرانیان دارد از همین رو دانشگاه صنعتی شاهرود با وجود مشکلات زیاد موفق شد این کارگاه آموزشی مهم را برگزار نماید.

 

5-      در پایان اگر سخن ناگفته ای دارید بفرمائید.

 

بنده ضمن تشکر ویژه از تمامی واحد های دانشگاه صنعتی شاهرود به خصوص معاونت پژوهشی و فناوری و دفتر روابط بین الملل که طی ده روز مقدمات حضور دکتر کارنزای را در این دانشگاه فراهم آوردند از سایر بخش ها و افراد علاقه مند که در روزهای منتهی به برگزاری کارگاه به صورت شبانه روزی فعالیت داشتند تقدیر و تشکر ویژه دارم.

 

 

12345